Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bolt forårsaket T-banebrann

En feilplassert bolt i førerpanelet forårsaket brannen i T-banen i Oslo 17. mai. Over 200 personer ble evakuert gjennom tunnelene under Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les nettmøtet med t-banedirektøren

- Bolten var et fremmedelement som ikke hadde noe der å gjøre. Den forårsaket en kortslutning og det oppsto en lysbue som antente noe isolasjonsmateriale i førerkupeen. Dette forårsaket den voldsomme røykutviklingen, sier Knut Rygh som er leder i Havarikommisjonen.

Rygh frikjenner fullstendig føreren av vognsettet. Det kunne ikke forventes at føreren skulle se den feilplasserte bolten blant alle andre bolter og skruer på instrumentpanelet.

I dag ble det holdt flere møter for å kartlegge hva som skjedde lørdag kveld. Selv om årsaken til brannen ble raskt klarlagt, vil den store jobben for Havarikommisjonen være å skaffe oversikt og se etter feil i systemet rundt. Kommisjonen vil i ukene framover gå gjennom store mengder informasjon hvor den vil lete etter rutinesvikt eller manglende etterleving av prosedyrer. En tilsvarende brann i februar blir også analysert sammen med lørdagens hendelse, ettersom Havarikommisjonen nå ser elementer av gjentakelse når ulykker rammer T-banen.

- Dette blir det tatt skikkelig tak i nå. Massetransport av mennesker i et tunnelsystem er uhyre sårbart i forhold til røyk og brann, sier Rygh.

Les nettmøtet med t-banedirektøren

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media