Bom fast i Boulogne

De franske transportarbeiderne streiker, og ti norske sjåfører står fast i den franske byen Boulogne. En av dem er Arne Helge Lund (45) fra Mo i Rana.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Sist jeg sto fast i Frankrike var det bøndene som aksjonerte. Da var jeg midt på landsbygda. Det er litt hyggeligere nå, midt i en by, forteller han på mobiltelefon fra Boulogne. Han står midt i sentrum i havnebyen, som ligger ved den engelske kanal og har rundt 45 000 innbyggere. Rundt ham har de franske transportarbeiderne lagt ut spikermatter. De har også tent på oljefat. Likevel vil ikke Lund betegne stemningen som agressiv.

Rolig

- Alt er rolig. Jeg tar meg stadig en rusletur for å få meg et matbit eller utføre et naturlig ærend. Jeg har trening i dette fra før. Det gjelder bare å ta det piano og passe på å ikke provosere noen, sier han.Lund, som arbeider for Frigo Scantransport på Furuset i Oslo, har 19 tonn laks i lasten. Det er verdier for millioner av kroner. En dag eller to til, så kan lasten være ødelagt. Situasjonen er den samme for de andre norske sjåføærene.

- Det pågår forhandlinger mellom partene akurat nå, så vi håper det beste. Vi har tross alt bare 400 meter igjen til målet, sier Arne Helge Lund.Frigo Scantransport har til sammen 18 biler i Frankrike akkurat nå. Fire av disse står fast på veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil lamme

- Transportblokaden i Frankrike vil i løpet av kort tid kunne lamme store deler av norsk fisketransport, sier administrerende direktør Per Erik Bernts i Nor-Cargo A/S til NTB. Nor-cargo er ett av de andre selskapene som er rammet av aksjonene.Bernts frykter at streiken blir like effektiv som i november i fjor. - Frankrike er det største landet i EU og ligger midt i smørøyet for all trafikk til Syd-Europa. En langvarig streik vil få store konsekvenser for alle som transporterer varene fra Norge på tradisjonell måte via veinettet.

Frykter raseri

Mens Per Waagan i Waagan Transport A/S ga sine sjåfører ordre om å vente på grensen, kjørte Nor-Cargos biler inn i Frankrike. Waagan fryktet at bilene ville bli stående, og at sjåførene kunne bli utsatt for rasende franske kolleger. Nor-Cargo mente derimot at mulighetene til å få bilene inn og ut, både med last og uskadde sjåfører, var stor. - Våre sjåfører utviste stor forsiktighet og tok geografien til hjelp. Det vil ta dager før alle veier er tettet igjen, mener Bernts. Eksportsjef Anne Heggedal i Nor-Cargo ser at det er en viss risiko for at franske transportarbeidere kan oppfatte omkjøringene som en provokasjon.De franske transportarbeiderne streiker fordi det ikke er enighet om hvor mange timer sjåførene skal arbeide og hvor mye tid de skal bruke til lossing og lasting.