Bom på E18 i Vestfold

Det blir etter alt å dømme bompenger på E18 gjennom Vestfold for å finansiere firefelts motorvei gjennom fylket. I så fall må bilister betale 20 kroner både på nye E18 og på den gamle hovedveien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vegsjef Johan Lepperød i Vestfold svelget i dag skuffelsen over at opprustningen av E18 gjennom Vestfold ikke ble tilgodesett med ekstra veipenger i samferdselsbudsjett-forliket på Stortinget. Lepperød bekrefter at fylkestinget i Vestfold den 22. desember skal stemme over spørsmålet om nye bomstasjoner to steder i fylket for å skaffe vei-penger på denne måten.

Dobbelt ja

Vegsjefen regner med at fylkespolitikerne i Vestfold sier ja til bom straks før jul. Lederen i Stortingets samfersdelskomité, Oddvard Nilsen (H), sier til NTB at han i så fall ikke ser noen grunn til at Stortinget skal nekte vestfoldingene å «bomme» penger fra bilistene.

I samferdselskomiteens ferske innstilling om 1998-veibudsjettet ber flertallet regjeringen legge fram en ny vurdering av framdrift og finansiering av firefelts E18 i Vestfold i mai 1998, «med sikte på endelig vedtak i budsjettet for 1999».

Det synes dermed klart at sentrumspartiene, H og Frp allerede har et Stortings-ja til bompenger i tankene. Arbeiderpartiets samferdselspolitikere sier rett ut at de er positive til bompenger i Vestfold i sin mindretallsmerknad.

Dobbelt bom

Vestfolds egne mydigheter satser på dobbelt bom: Både den nye den gamle E18 skal ha bomstasjon, for å unngå stor trafikkflytting. Innkreving skal skje nord for tunnelen ved Sande på den nye veien og nær grensen mellom Holmestrand og Sande på gamle E18. Prisen er planlagt til 20 kroner per passering begge steder.

Ifølge vegsjef Lepperød satser Vestfold på å ta etablere bompengeselskap og ta opp lån straks politisk godkjenning foreligger - forhåpentligvis tidlig i 1998. I løpet av årene 1988-2003 skal det brukes rundt 750 låne-millioner ekstra til E18-utbygging, som etter planen skal nedbetales ved bompenger over en 15 års periode.

Trafikanter får litt tid til å venne seg til bom-tanken. Vestfold-innkrevingen vil trolig først starte ved årsskiftet 2001-2002. Det er nemlig en forusetning at veibommene ved Lier i Buskerud legges ned først.

(NTB)