STOPP I DRØYE TO TIMER:  Bergen Lufthavn Flesland var evakuert og stengt mer enn to tiner i morges fordi en ansatt i Forsvaret sendte en sprengstofflignende gjenstand i reisebag. ARKIVFOTO: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX.
STOPP I DRØYE TO TIMER: Bergen Lufthavn Flesland var evakuert og stengt mer enn to tiner i morges fordi en ansatt i Forsvaret sendte en sprengstofflignende gjenstand i reisebag. ARKIVFOTO: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX.Vis mer

«Bombe» på Flesland var gjenstander fra Forsvaret

Flytrafikken i rute først i ettermiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bombealarmen på Flesland ble avblåst like over klokka 09 og flyselskapene forberederer seg til å sette i gang flytrafikken så raskt som mulig.

Den mistenkelige kofferten tilhører en ansatt i Forsvaret, og inneholder saker som skal brukes på en øvelse. Det var koffertens eier som selv fortvilet tok kontakt med politiet, opplyser operasjonsleder Terje Hilland i Hordaland politidistrikt til bt.no.

- Kofferten inneholdt gjenstander som kan minne om sprengstoff, men som ikke er det, sier Hilland.

Kofferteieren skulle selv ikke reise med flyet.

- Kontrollen fungerte Politistasjonssjef Norvald Visnes vil ikke kommentere om Forsvaret har opptrådt uansvarlig, men nøyer seg med å konstatere at sikkerhetskontrollen på Flesland har fungert i dette tilfellet.

Det var lensmannen i Fana som avblåste evakueringen av flyplassen utenfor Bergen etter at bombeeksperter ikke hadde funnet noe sprengstoff i den mystiske bagen som ble stoppet på rullebåndet med en mystisk gjenstand klokka 06.24 imorges, melder TV 2 Nyhetskanalen.

Mellom 5 000 og 10 000 flypassasjerer har ikke kommet seg avgårde etter planen i morges etter at flyplassen var stengt og evakuert drøyt to timer.

Ikke erstatning Ifølge informasjonssjef Knut M. Johansen i SAS vil trolig forsinkelsene først være innhentet i ettermiddag.

- Flyselskapene sørger for forpleining når forsinkelsene er over to timer, men har ingen erstatningsplikt utover det. Dette er en situasjon som selskapene ikke kan noe for og som passasjerene eventuelt må avklare med sine forsikringer, sier Johansen til TV 2 Nyhetskanalen.