Siv Jensen vil ha møte med partilederne i regjeringen

Bomopprøret utløser krisemøte

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen mener partitoppene i regjeringen må ta et ekstraordinært møte om bompengeopprøret.

NOK. Finansminister og Frp-leder Siv Jensen sier bomopengebelastningen er blitt for høy. Foto: Bjørn Langsem
NOK. Finansminister og Frp-leder Siv Jensen sier bomopengebelastningen er blitt for høy. Foto: Bjørn LangsemVis mer

- Vi jobber for minst mulig bompenger for folk flest og vi vil se på hva vi kan gjøre for å redusere bompengebelastningen som er i ferd med å bli for stor for mange. Derfor har jeg tatt initiativ til et møte med de andre regjeringspartiene, sier Jensen i en SMS til Dagbladet.

Utspillet, som først ble omtalt i VG, kom omtrent samtidig med at samferdselsminister Jon Georg Dale, også han Fremskrittspartiet, rykket ut med klar melding om at reduserte inntekter i bompengeprosjekter ikke kan hentes inn ved å øke prisene for bilistene.

Jensen har ikke noen umiddelbar oppskrift på hvordan staten kan ta en større andel av bompengebelastningen, men sier at det i ro og mak skal letes etter løsninger på både kort og lang sikt.

Inntektene svikter

I forrige uke ble det klart at Oslopakke 3 regner med å få inn 1,5 til 2 milliarder mindre i bompenger enn det som var forventet i løpet av de neste fire årene.

I Bymiljøpakken i Stavanger har inntektssvikten fra oktober 2018 til mars 2019 vært på nesten 400 millioner kroner.

Underfinansieringen i bypakkene kommer som følge av økt andel elbiler - som enten kjører gratis eller til redusert pris gjennom bomringene - eller redusert trafikk.

Skjermer bilistene

I dag en pressemelding fra Dale mandag, slår han fast at inntektssvikten ikke kan veltes over på bilistene. I stedet må bypakkene skaleres ned.

- Når det oppstår en ubalanse mellom inntektene og kostnadene i de lokalt vedtatte bompengepakkene, har vi sett tilfeller der man lokalt har ønsket å enten øke bompengesatsene eller utvide bompengeperioden.

- Vi strammer nå inn på adgangen til å øke bompengene i byområdene med byvekstavtaler. Opplegget vil i praksis innebære at hvis inntektene svikter eller kostnadene øker, må prosjekter tas ut av pakken dersom ikke prosjektene nedskaleres eller kostnadene ved disse reduseres. Det er ikke aktuelt å øke bompengene i slike situasjoner, sier Dale i pressemeldingen.

Frp-ministeren lukker altså døren for bypakkene å sende reviderte pakker tilbake til Stortinget utelukkende for å dekke inn kostnadsøkninger eller inntektssvikt.

Ingen kutt

Byrådsleder Roger Valhammer i Bergen sier til Dagbladet at Dales innstramming ikke får noen konsekvenser for planlagte prosjekter. Men gir samtidig uttrykk for at han ikke er imponert over samferdselsministeren:

- For oss er det uaktuelt å øke bompengene uansett, så dette endrer ikke noe for vår del. Men jeg må jo få si at dersom samferdselsministeren virkelig ønsker å gjøre noe med bompengene i Bergen, så kan han og staten betale mer til Bybanen. Aller helst 100 prosent, og hvert fall bør det økes til 70 prosent. Samferdselsministeren bør heller spille på lag med byene og Vestlandet, sier han.

Heller ikke planlagte prosjekter i Bymiljøpakken Nord-Jæren, som omfatter kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, blir berørt.

I stedet er planen at elbilene skal betale halv pris den dagen andelen i bomringen passerer 20 prosent. Det sist oppdaterte tallet er 15,5 prosent og andelen øker med om lag 1 prosentpoeng hver måned. Samtidig går partene lokalt inn for at rushtidsavgiften halveres.

- Dette innføres til tross for lavere inntekter enn forutsatt. Vi er opptatt av å ha et 15 års perspektiv på dette og ikke allerede nå foreta ytterligere kutt over det kostnadsfokuset vi har kontinuerlig, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) til Dagbladet.

Krisemøte i regjeringen

I løpet av våren har det vokst fram bompengeopprør:

Ikke bare har Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) klart å stable på beina lokale protestlister i flere byer. Også ledende politikere fra flere partier har rykket ut og omtalt bompenger som usosialt og advart mot at belastningen er blitt for stor.

- Vi er ute av kurs. Vi må erkjenne at vi flår folk, sa Venstres parlamentariske nestleder Abid Raja til Dagbladet nylig.

- Bompengetrykket er blitt veldig høyt. Arbeiderpartiet er tydelige på at bompengetaket ikke bare er nådd, men at nivået er for høyt, sa byrådsleder Roger Valhammer (Ap) i Bergen til Dagbladet lørdag.

– Jeg tror alle ser at tålmodigheten der ute blant folk er slutt. Frp har alene frontet kampen mot bompengene og nå kommer andre etter, sier Jensen på spørsmål fra VG om krisemøtet i regjeringen ikke først og fremst er en Frp-krise der partiet mister velgere til bomlistene.

Dagbladet har spurt om hvorfor initiativet til dette møtet kommer nå, og om Jensen har ambisjoner om å få til noe allerede i forbindelse med behandlingen av revidert budsjett.

Hennes rådgiver, satssekretær Atle Simonsen (Frp) viser til at Frp har hatt landsmøte etter at forslaget til revidert ble vedtatt i regjeringen. Der ble det vedtatt en større resolusjon om bompenger.

Frp-lederens utgangspunkt er ifølge VG at stat og kommune må bla opp mer penger for å skjerme bilistene. Hun sier også at de andre partilederne i regjeringen har stilt seg positive til initiativet om et møte for å diskutere bompenger.