Bompenger koster dyrt

På det verste forsvinner fire av ti kroner til selskapets drift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremskrittspartiet mener at staten må overta driften av landets bomstasjoner for å redusere driftskostnadene drastisk.

- Vi må redusere antall bompengeselskaper og få inn ett statlig selskap i stedet. Da slipper vi at denne dobbeltbeskatningen går til byråkratene, sier lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Per Sandberg (Frp) i en pressemelding.

For mange medlemmer i styrene, for høye styrehonorar, for høy lønn til daglig leder og brudd på loven om offentlige anskaffelser er blant gjengangerne i kritikken fra Statens vegvesen.

Trafikantene i Norge betalte 8,2 milliarder kroner i bompenger til 47 prosjekter på riks- og fylkesveiene i 2005 og 2006. Av dette gikk 920 millioner kroner, 12 prosent av inntektene, til selve driften av bomselskapene.

Høyest kostnader var det for driften av bomstasjonen på riksvei 9 i Setesdalen med 43,7 prosent til administrasjon, fulgt av Folgefonntunnelen med 40 prosent, skriver Aftenposten.

Statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet sier at Vegdirektoratet må gå i tettere og skarpere dialog med bomselskapene.

Når kostnadene ligger på 40 prosent, er det et signal om at trafikkgrunnlaget kanskje ikke egner seg for bompengefinansiering, mener han.

(©NTB)

GODT BETALT: Bompengeselskapene bruker for mye av bilistenes penger til egen drift. Arkivfoto: SCANPIX
GODT BETALT: Bompengeselskapene bruker for mye av bilistenes penger til egen drift. Arkivfoto: SCANPIX Vis mer