- GLEDELIG: - At et flertall av befolkningen er positive til bomringen også i et år hvor takstene har økt, er veldig gledelig, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg til nettavisa Vårt Oslo. Til høyre byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet
- GLEDELIG: - At et flertall av befolkningen er positive til bomringen også i et år hvor takstene har økt, er veldig gledelig, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg til nettavisa Vårt Oslo. Til høyre byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: Sveinung U. Ystad, DagbladetVis mer

Flest positive til bompenger i Oslo og Akershus, men færre enn i 2015

Bompengetrenden snur: 54 prosent positive i Oslo og Akershus - mot 61 prosent i 2015

Det viser en ny undersøkelse.

Mens folk gradvis har blitt mer og mer positive til bomringen i Oslo, etter åpningen i februar 1990, har trenden nå snudd.

Det viser en fersk undersøkelse laget av Samarbeidet for trafikkprognoser i Oslo-området (Prosam), hvor blant annet Statens vegvesen, Jernbaneverket og Oslo kommune deltar.

I 1989 var 30 prosent positive til innføringen av bompenger. I 2015 nådde tallet en topp med 61 prosent, men er nå nede igjen på 54 prosent.

- Klokkeklart

Disse tallene tolker Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (Miljøpartiet De Grønne), som en støtteerklæring til ordningen.

- Resultatet er klokkeklart: Folk i Oslo og Akershus er positive til bompenger fordi det er fornuftig og bra for innbyggerne. Den gir renere luft, mindre støy og mindre biltrafikk. Og så bruker vi pengene på enorme investeringer i kollektivtrafikk og utbygging av trygge sykkelveier Oslo aldri har sett maken til. At et flertall av befolkningen er positive til bomringen også i et år hvor takstene har økt, er veldig gledelig, sier hun til nettavisa Vårt Oslo.

MINDRE POPULÆRT: Færre er positive til bomringen i Oslo og Akershus nå enn for to år siden. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien i februar i år.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
MINDRE POPULÆRT: Færre er positive til bomringen i Oslo og Akershus nå enn for to år siden. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien i februar i år. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Styremedlem og talsmann i Norsk Pendlerallianse, Willy Frantzen, er uenig.

- Jeg tror ikke noe på det. Jeg tror undersøkelsen er feil, sier han til Dagbladet.

- Noe galt med samfunnet

I den andre enden av skalaen har prosentandelen som er negative til bompenger falt jevnt og trutt fra 70 prosent i 1989 til 46 prosent i dag. 2017-tallet er likevel en stigning fra bunnpunktet på 39 prosent i 2015.

Ikke overraskende er det flere yrkessjåfører som er negative enn blant de øvrige i undersøkelsen hvor 1000 personer i Oslo og Akershus har blitt spurt.

Blant dem som må passere bomringen til og fra arbeid, er 48 prosent positive og like mange negative, ifølge Prosams undersøkelse.

Willy Frantzen mener det er noe grunnleggende feil med bompengeordningen.

- Når de legger avgifter på å la folk komme på arbeid, er det noe galt med samfunnet, sier Frantzen til Dagbladet.