Bondevik sa nei til Bob og Bono

Kjell Magne Bondevik takket nei til å jobbe med Bono og Bob Geldof.Nå åpner han i stedet sitt eget «Carter-senter» i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Eksstatsminister Bondevik skriver for tida bok, og måtte si nei til fattigdomsaktivistene Bono og Geldof som ville ha ham til å holde statsminister Tony Blair i ørene etter G-8 møtet i Skottland i fjor, som skulle gjøre fattigdommen i verden til historie.

Tarja og Thorbjørn

Blair sørget ikke for et redskap til å følge opp satsingen, og oppfølgingsjobben mente Bono og Geldof at Bondevik var rette mann til.

I stedet blir Bondeviks framtidige redskap i arbeidet for fattige og undertrykte, stiftelsen Oslosenteret for fred og menneskerettigheter, eller «The Oslo Center». Med seg har han fått eksstatsminister, nå stortingspresident Thorbjørn Jagland (A). Finlands nåværende og trolig også neste president, Tarja Halonen, sitter og i interimsstyret.

Carter en inspirasjon

Bondevik sier at en viktig inspirasjon til ideen om senteret har vært USA\'s ekspresident Jimmy Carter og hans senter med over to hundre ansatte.

Senteret finansieres gjennom donasjoner over fem år fra blant annet Statoil, Hydro, Aker, DnB og noen andre dekker opp et budsjett på inntil 10 millioner kroner i året. Bondeviks tidligere rådgiver Øistein Mjærum blir stabssjef og den faktiske driver av senteret. Tidligere oljeminister og stortingsrepresentant Einar Steensnæs (KrF) blir stiftelsens direktør på halv tid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer