Bondevik trygg i pansret luksus

Regjeringen har Norges mest eksklusive biler. Statsminister Kjell Magne Bondevik disponerer superbilen BMW 750iL. Den er sikker som en panservogn, men en dødsfelle å møte. Kolliderer du med bilen, er du den klare taperen. I BMW-en sitter statsministeren trygt som i kjerka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er sjåføren som er sjef - ikke jeg

BMW 750iL er en av verdens sikreste biler. Den har seks kollisjonsputer. En kollisjon mellom en tung BMW og en vanlig liten familiebil er som et sammenstøt mellom en elefant og en mus. Det finnes knapt personbiler i Norge med høyere vekt enn statsministeren to tonn tunge bil.

Statsminister Kjell Magne Bondevik, kong Harald og RGI-direktør Bjørn Rune Gjelsten har en ting felles. Alle nyter en BMW 750 iL. Mens kongen og Gjelsten selv sitter bak rattet, sitter Bondevik i baksetet.

Kongeblå Bentley

Hjemme i garasjen på Kolbotn har Bondevik sin private Honda Civic, men den brukes mest som «konebil». Kjell Inge Røkke sverger til Audi A8 eller en kongeblå Bentley kabriolet med hvitt skinn. Den skal ha en verdi på «noen millioner» kroner. Skulle det bli for glatt og bratt for Bjørn Rune Gjelsten, kan han kjøre sin Range Rover, og blir Røkke lei av å kjøre selv, kan han bli kjørt i RGIs svarte Mercedes.

Verdens beste

Statsministerens kontor har ansvaret for bilene til regjeringens medlemmer. Garasjen er stappfull av de aller mest eksklusive luksusbilene.

Bilene kjøres av sjåfører i dress. Det er kamp om sjåførjobbene. De er godt betalt, med mye overtid. Og mens politifolk må slite med utslitte biler og daglig blir frakjørt, kan førerne av regjeringens biler glede seg over at de er verdens beste.

Lettere pansret

Ingen statsråd disponerer egen bil og sjåfør. Bare statsministeren har sin faste BMW 750i (lang versjon), som er lettere pansret. Bilen ble bestilt da Thorbjørn Jagland var statsminister. Bilen koster med alle avgifter nærmere to millioner kroner. Myndighetene betaler ikke avgifter om de kjøper pansret bil. Det er ikke kjent om det er betalt avgifter på den BMW-en som statsministeren disponerer.

Bilen har en 12-sylindret motor på 379 HK. Toppfarten er langt over 250 km/t. Ved blandet kjøring sluker den minst 1,4 liter bensin på mila, og i byen er forbruket 2,1 liter pr mil.

De øvrige statsrådene deler på biler av merkene Mercedes, E-klassen; Saab 9000, Volvo S70 og Audi A6 - flere med firehjulstrekk. Sjåførene av statsrådbilene har særlig lagt sin elsk på Audi A6. Nylig overtok regjeringen en ny Volvo S70.

Ikke Think, takk

Statsministerens kontor fikk tilbud om kjøp av en norskprodusert elektrisk Think-bil, men var ikke interessert.

Seinere skal næringsministeren ha bestilt en bil, men den skal neppe frakte en statsråd eller en statsminister.