<strong>Hemmelighold:</strong> I følge 22. juli-kommisjonen kan overdrevent hemmelighold fra Kjell Magne Bondeviks andre regjering ha ført til at sikringen av regjeringskvartalet ikke har blitt igangsatt tidsnok. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
Hemmelighold: I følge 22. juli-kommisjonen kan overdrevent hemmelighold fra Kjell Magne Bondeviks andre regjering ha ført til at sikringen av regjeringskvartalet ikke har blitt igangsatt tidsnok. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

Bondeviks regjering kritiseres

For opptatt av hemmelighold om sikkerhetstiltak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den manglende sikkerheten i Regjeringskvartalet har fått kraftig kritikk i 22. juli-kommisjonens rapport, som ble lagt frem i dag.

Sikringen av regjeringskvartalet, gjennom blant annet å stenge Grubbegata, der Breivik parkerte bombebilen, har vært planlagt i mange år. Likevel ble stengingsvedtaket ikke gjennomført.

Overdrevent hemmelighold
Rapporten viser til det prosjektet med sikringen av regjeringskvartalet har vært preget av et «overdrevet hemmelighold».

- POD-rapporten og gjennomføringen av tiltakene var høyt gradert og således underlagt streng taushetsplikt og fordelt etter «need to know» -prinsippet. Ytterst få var kjent med rapportens innhold og de analyser som der var gjort, og ytterst få fikk orientering om framdriften. Det ble også i helt begrenset grad drøftet utfordringer og kryssende hensyn i mer uformelle møter.

Dette hemmeligholdet mener kommisjonen å ha bidratt til at gjennomføringen tok lengre tid enn det som var forventet i oppstarten.

- Et slikt prosjekt må nødvendigvis underlegges sikkerhetstiltak, og de mest sensitive forhold må graderes. Det synes imidlertid å ha vært et større hemmelighold enn det som ut fra rene sikkerhetshensyn var nødvendig, heter det i rapporten.

Ved regjeringsskiftet i 2005, da Jens Stoltenberg tok over for Kjell Magne Bondeviks andre regjering, ble ikke nye statsråder i FAD gjort kjent med hele prosjektet.

- Verken ledelsen i FAD eller SMK synes ved oppstarten av prosjektet, eller ved regjeringsskiftet i 2005, å ha tatt inn over seg de problemer overdrevent hemmelighold rundt prosjektet ville kunne medføre. Den administrative ledelse i FAD sørget ikke for at nye statsråder i FAD, som hadde det konstitusjonelle ansvaret for å følge opp prosjektet, ble gjort kjent med hele prosjektet. Statsrådene fikk ikke en grundig innføring i de sårbarhetsanalyser som var gjennomført, og de utfordringer som lå i gjennomføringen av tiltakene. Statsrådene i FAD ble dermed ikke satt i stand til fullt ut å ta sitt ansvar. Når det gjelder øvrige svakheter i departementets arbeid med sikkerhet og beredskap som statsråd Aaserud ble satt inn i, viste hun handlekraft og tok affære, sier rapporten.

Stoltenberg visste
Det er likevel ingen tvil om at dagens regjering var klar over problemene rundt regjeringskvartalets sikkerhet allerede før Rigmor Aasrud overtok som fornyingsminister.

- Da det ble klart at byrådet gikk imot stenging av gaten, forsto daværende statsråd i FAD, Grande Røys, at beslutningen om å stenge gaten for kjøretøytrafikk som regjeringen hadde «arvet» fra Bondevik II-regjeringen, kunne fortjene en egen politisk behandling i den nye regjeringen. Hun tok kontakt med egen partileder, Halvorsen, samt en av partiets representanter i bystyret, Chaudhry, som begge mente at SV burde være for en stenging av gaten, står det i rapporten.

SV-statsråden informerte også statsministeren om byrådets innstilling om å forkaste reguleringsforslaget.

Større politisk engasjement Kommisjonen mener ledelsen i FAD i liten grad har vært involvert i sikkerheten i regjeringskvartalet, og mener departementet burde utvist et større politisk engasjement i saken.

- Den politiske ledelsen i FAD var også i svært liten grad involvert i gjennomføringen. Med tanke på prosjektets viktighet, samt at FAD tidlig så at tiltakene kunne støte an mot hensyn hvor politiske drøftelser ville kunne være viktig for gjennomføringen, mener kommisjonen det ville vært naturlig med et større politisk engasjement.

Men heller ikke resten av regjering slipper unna kritikk:

- Heller ikke administrativ eller politisk ledelse i Justisdepartementet fulgte opp prosjektet overfor FAD, verken før eller etter møtet med SMK i april 2008. Ut fra sitt sektoransvar, med blant annet ansvar for regjeringsmedlemmenes sikkerhet, som overordnet ansvarlig myndighet for forebyggende sikkerhet på sivil side, samt med et samordningsansvar for samfunnssikkerhet og beredskap, ville det etter kommisjonens syn vært naturlig at JD fulgte opp iverksettelsen. I alle fall gjelder dette etter at POD i 2010 uttrykte en så klar bekymring for gjennomføringen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer