Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bonnard borte

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når Henie Onstad-senteret nå vil selge to malerier av Pierre Bonnard som er i institusjonens eie, handler det om mer enn å kvitte seg med det mest gullkantete arvesølvet fra donatorene. Ved siden av senterets arbeider av Léger, Matisse og Picasso representerer Bonnard-bildene kunsthistoriske hjørnesteiner som den opprinnelige samlingen bygger på. Sonja Henie og Niels Onstad satset primært på etterkrigstidas abstrakte Pariserskole, hvor nettopp kontinuiteten fra en kunstner som Bonnard er så vesentlig. Gjennom denne forbindelsen ser man så tydelig hovedtrekk ved den franske billedkulturen, som også fikk så mye å si for vår hjemlige tradisjon.

«Ja! Jeg forsikrer at Pierre Bonnard er en av dagens store malere, og vil visselig være det i framtida,» skrev Matisse om sin kollega for mer enn 50 år siden. Ettertida ga ham rett, og gjør dette feilgrepet fra Henie Onstad-senteret enda mer uforståelig.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media