Booket togreisen selv?

Derfor kan du ikke bestille Danmarks-billetten på nett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB kan ikke tilby nettsalg av togbilletter lengre enn til Gøteborg. Det skyldes komplekse problemer. Og litt annet.

Det begynte med at Ottar ringte og vi avtalte å reise til Kolding for å bli med som mannskap når en tredje kompis skal seile båten sin hjem til Oslo etter et besøk på verftet der den ble bygd for ti år siden.

- Jeg sitter i bilen, sa Ottar. Hvis du er på jobb, kan du vel gå på nett og bestille for begge?

Som tenkt, så gjort.

Jeg går til nsb.no og velger kjøp reise. Fyller inn Oslo og Kolding for avreise- og ankomssted, men får til svar:

Ingen treff

Ingen treff på ankomststed, tjenesten støtter kun søk på jernbanestasjoner i Norge samt stasjoner på strekningen Halden - Gøteborg.

Heller ikke rutetider for strekningen kan vises. et slikt søk besvares med:

BILLETT-KØ:  
Store køer utenfor butikker i Oslo. Det var streng rasjonering etterhvert under krigen, og de tyske myndighetene måtte ta i bruk rasjoneringskort for befolkningen. Her er det kø ved Oslo Østbanestasjon for å få kjøpt togbillett til å reise på tyttebærtur. Foto fra KRIGSARKIVET
BILLETT-KØ: Store køer utenfor butikker i Oslo. Det var streng rasjonering etterhvert under krigen, og de tyske myndighetene måtte ta i bruk rasjoneringskort for befolkningen. Her er det kø ved Oslo Østbanestasjon for å få kjøpt togbillett til å reise på tyttebærtur. Foto fra KRIGSARKIVET Vis mer

- Ingen stasjonstreff for valgte ankomststed.

Jeg ringer brukerstøtte for internettkjøp på 815 68 310. En hyggelig dame forklarer:
- Dessverre selger vi kun innenlandsreiser på internettsidene.

- Hvorfor?

- Akkurat det er jeg ikke sikker på. Men det er jo en helt annen prosess å kjøpe utenlandsbilletter. Baksystemene legger ikke til rette for det. LISA er nasjonalt, BRIS for utland. Det blir en mye mer omstendelig prosess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva gjør man da?

- Man må ringe 82054388.

- Og det koster?

- Det står ikke her. Men det er vel vanlig 820-takst.

5,42 i minuttet + 100 kroner i gebyr

Etterhvert blir vi enige om at tjenesten koster 5,42 pr minutt fra du får svar pluss 59 øre for oppkobling. Fra mobiltelefon gjelder egne takster, og for telefonbestilling mellom stasjoner i utland kommer et ekspedisjonsgebyr kroner 100 for hver bestilling.

Kundestøtten kan ikke si hva mobilsamtale vil koste, det avhenger av leverandørens takster, rimelig nok. Men hun anslår det ligger mellom fem og ti kroner.

NSBs informasjonstjeneste er selvsagt rett adresse for å finne ut hvorfor det er umulig å netthandle en togtur til Danmark. Vi får tak i Preben Colstrup, som tar det hele fra bunnen:

- NSB selger billetter i Norge fordi vi kjører tog i Norge. Vi har ikke tog i utlandet. Derfor selger vi ikke billetter over nettet. 

Det høres som utenomsnakk, men om en god stund viser det seg en slags logikk i resonnementet. La oss ta forklaringen steg for steg:

- Muligheten begrenses av de veldig forskjellige dataløsningene, forklarer Colstrup. NSB måtte inngått en internasjonal avtale, og den finnes ikke.

Tine  

- Hvis man skulle ha denne type tjeneste på nettet, ville det kreve en internasjonal homogensiering og samme type system over hele Europa.

Sier Colstrup.

Det må vel være en forsnakkelse og det er et sted rundt kanten å gjengi slike, også når de kommer fra en informasjonssjef. Men i samtalens løp gjentar Colstrup "homogenisering" så ofte at man lurer på om NSBs sjef Einar Enger, som kom fra Tine i 2001, har innført et nytt og subsidiert internspråk.

Infosjefen loser meg imidlertid tålmodig videre:

- Det er ikke bare teknologiske problemer. Husk at ikke alle tjenester på reiser i Norge er tilgjengelige på nett. Noen er rullestolbrukere, noen må ha hjelp. Noen skal ha med hund. Så det er ikke bare å snu skjermen.(!)

Jeg føler at jeg ikke er blitt mye klokere og forsøker å antyde at det også finnes rullestoler i utlandet. Men så tåpelig var ikke NSB.

Det viser seg etter hvert at forskjeller på nasjonale systemer gjør det fryktelig vanskelig å kople billett og plassbestilling ved reise med flere selskaper.

Fordi ingen hittil har satset ressursene som skal til for å samordne, tilbyr ifølge Colstrup ingen jernbaneselskaper nettkjøpt billett over landegrensene.

Unntaket er nærreiser, som strekningen Oslo-Gøteborg. Den trafikkeres av NSB etter avtale med svenskene. Det er trolig mulig å kjøpe tre billetter; en fra NSB, en fra svenskene og en i Danmark. Hvis noen har orket prøve, vil vi gjerne høre om det lønte seg.

Kanskje er ikke alle i NSB og søsterselskapene like interessert i dette samarbeidets muligheter.

For komplisert

Infosjefen forklarer at det er stor forskjell på koder, rabatter og systemer. Jeg forsøker å innvende at billetten lages på skjerm før den printes ut på stasjonen, også til utlandet. Da kan vel det samme gjøres hjemmefra?

- Det er knyttet en utdannelse til å kunne gjøre dette, sier Colstrup. - Systemene er laget for at folk skal ha en utdannelse for å kunne gjøre dette.

Slapp en liten katt ut av sekken?

Colstrup er ikke engang overbevist om at tanken har noe særlig for seg.

- Jeg er ikke sikker på om det er mulig. Og om det er, ville bruken bli så komplisert at de fleste ikke ville bruke nettet, antar han.

Vi får håpe andre i bransjen er mer optimistiske, slik at også toget kan ta turen til det tjueførste århundre.

Selv endte jeg med en kølapp på Oslo S. Litt verre for de som bor litt unna.

<B>ENVEISBILLETT TAKK: Åpningen av jernbanestrekningen Mo i Rana - Lønsdal på Nordlandsbanen knyttet Nord og Sør-Norge sammen. Her selger stasjonsmester Harald Sørensen på Lønstal stasjon den første billetten.