VINNERBRANSJE: Bengt Herning, direktør for Virke Byggevarehandel, her på besøk på Maxbo Alna. 
VINNERBRANSJE: Bengt Herning, direktør for Virke Byggevarehandel, her på besøk på Maxbo Alna. Vis mer

Boom i byggevarehandelen

De største byggevare-kjedene økte salget med 5,5 prosent i fjor, men det er stor forskjell mellom de beste og de dårligste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): – Dette er gode tall, og byggevarehandelen er en av vinnerne i detaljhandelen, sier Bengt Herning, direktør for Virke Byggevarehandel til Finansavisen.

Selv om totalveksten er god, går det opp og ned for de enkelte aktørene.

Norges største byggevarekjede, Optimera, økte omsetningen med nesten 16 prosent til over 9 milliarder kroner. Selskapet tok store markedsandeler, og har nå 20 prosent av totalmarkedet for byggevarekjedene, ifølge Finansavisen.

Både Byggmakker og Coop hadde vekst i fjor, men noe lavere enn markedet. Byggmakker hadde en markedsandel på 13,5 prosent, mens Coops andel var 11,5 prosent. Løvenskiold Handel var blant de største som gikk mest tilbake med en salgsnedgang på 2,5 prosent. Det ga en markedsandel på 9,5 prosent. Sammenlagt har de åtte største byggevarekjedene en markedsandel på rundt 65 prosent, mens en rekke mindre aktører deler resten.

God start på 2017

Starten på inneværende år har også vært god, med en samlet vekst i første tertial på 5,3 prosent. Trenden er fortsatt at proffmarkedet øker noe, mens privatmarkedet går tilbake.

– Det er jevnt god aktivitet i markedet. Proffandelen øker fortsatt og det skyldes nok flere forhold. Folk ønsker å gjøre mindre selv. Det kan ha noe med generasjonen å gjøre, at folk har bedre råd og at det er enklere å finne håndverkere, sier Herning til Finansavisen.

Proffsegmentet økte sin andel av totalomsetningen med 3,7 prosentpoeng, og to av tre byggevarekroner kommer nå fra proffmarkedet.

Flere økonominyheter

Tre av syv anbefaler «kjøp» før tall
Hegnar: - Det er drømmerier og galskap
Søndagens aksjetips