Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Boom i ferdigmat - Fjordland øker kraftig

Ferdigmatprodusenten Fjordland merker kraftig økning i etterspørselen, og blir stadig mer lønnsom.

 Fornøyd med ferdigmat:  Fjordland-toppene André Gobel og Ken Are Østlid ser sammen med butikksjef Eldar Fagerdal ved Meny Tveita kraftig vekst i ferdigmatsalget. Foto: Iván Kverme/FA.
Fornøyd med ferdigmat: Fjordland-toppene André Gobel og Ken Are Østlid ser sammen med butikksjef Eldar Fagerdal ved Meny Tveita kraftig vekst i ferdigmatsalget. Foto: Iván Kverme/FA. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi vokser voldsomt på grøt. Vi har gjort stor suksess med byggrynsprodukter, og selger nå for 1 million kroner i uken, sier André Gobel, adm. direktør i Fjordland, til Finansavisen.

- Vi prøver oss dessuten på frokostmarkedet ved å bli større på havregrøt. Nå før jul produserer vi grøt som aldri før. Fabrikken på Tretten i Gudbrandsdalen kjører ekstraskift på kveldene og i helgene.

- Vil ha det enklere I Meny-butikken på Tveita snakker Fjordland-toppene André Gobel og Ken Are Østlid seg varme med butikksjef Eldar Fagerdal om hvor bra salget av Fjordland-produkter går.

Fagerdal omsatte Fjordland-produkter for 3,4 millioner kroner i fjor av en butikkomsetning på 190 millioner kroner, og skulle gjerne hatt mer hylleplass til varene.

- Kundene vil ha det stadig enklere og raskere. Når fredagen kommer går mange til ferskvaredisken for å handle. Men hele uken har de det så travelt at ferdigmathyllene her blir tømt, og da får vi tilbakemelding på at enkelte produkter er utsolgt, sier Fagerdal til Finansavisen.

Salgsboomen gir seg også utslag i regnskapene til Fjordland. Basert på salget så langt i år ligger selskapet an til en omsetningsvekst på 10 prosent sammenlignet med 2013.

Mens selskapet i fjor solgte mat for 1,26 milliarder kroner, ligger årets omsetning an til å ende rundt 1,4 milliarder kroner.

- Siden 2008 er omsetningen økt med nesten 40 prosent, og det synes vi er bra, påpeker Gobel overfor Finansavisen.

Flere nyheter
Orkla skuffet til tross for sterkere tall Meierigigant øker solid Annenhver nordmann tror norsk mat er tryggest

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media