- Bør være så gode at man kan overleve, selv om man kjører ruset

Sandberg om norske veier. Flåsete, mener landsforeningen for trafikkskadde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det er i et intervju med Dagsavisen at Frp-politikeren trekker frem dårlig veistandard som hovedårsak til dødsulykkene på norske veier.

Sandberg, som er leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, sier i intervjuet at norske veier bør bli så gode at man kan kjøre i ruspåvirket tilstand uten å bli skadd.

- Selv om man kjører av veien fordi man har snakket i mobilen eller er rusa, bør Norge ha så gode veier at man kan overleve, sier Sandberg til Dagsavisen.

Flåsete, mener politisk rådgiver i Landsforeningen for trafikkskadde (LTN), Ingeborg Dahl-Hilstad.

- Jeg er definitivt enig i at noe må gjøres med norske veier, men med forbehold om at han er sitert riktig synes jeg det var flåsete sagt av Sandberg. Trafikk og rus hører ikke sammen i det hele tatt, så kort sagt er det en uheldig sammentrekning av ord, sier Hilstad til Dagbladet.no.

I intervjuet understreker Frp-politikeren behovet for å fjerne trær, skilt og stolper som kan være en mulig fare for promillekjørere og andre bilister. I tillegg etterlyser Sandberg flere midtdelere.

• Les også: Dagbladet avslører omfattende kutt i viktige veiprosjekter

Etterlyser midtdelere

KREVER BEDRE VEI: Per Sandberg fastholder at det er dårlig veistandard som er hovedårsaken til at folk dør i trafikken. Foto: Frank Karlsen, Dagbladet
KREVER BEDRE VEI: Per Sandberg fastholder at det er dårlig veistandard som er hovedårsaken til at folk dør i trafikken. Foto: Frank Karlsen, Dagbladet Vis mer

Også Hilstad legger vekt på å få inn flere midtdelere på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Midtdelere er enkelt utført og forholdsvis billig. Jeg har jobbet i Landsforeningen for trafikkskadde i fire år, og lenge før min tid etterlyste man midtdelere, uten at det har skjedd veldig mye, sier hun.

Ifølge LTN viser statistikk fra 2007 at 42 % av alle trafikkdødsfall skyldtes ulykker involvert møtende trafikk, mens den samme ulykkestypen utgjorde kun 15 % av de totale ulykkene.

- Statistikken på møteulykker understreker bare at denne typen ulykker som regel ender dårlig, og må gjøres noe med umiddelbart, sier Hilstad.

Tidligere i år omtalte Dagbladet.no dramaet som utspant seg i Egge-tunnelen nord for Steinkjer. En buss suste avgårde i 100 km/t da bussjåføren plutselig fikk et illebefinnende.

Hadde det ikke vært for midtdeleren, og snarrådige passasjerer, ville det gått betraktelig verre med de 20 passasjerene om bord.

- Nestenulykken i Steinkjer ville blitt katastrofal uten midtdeler, men samtidig var det griseflaks, siden kun en bitteliten del av veistrekningen har akkurat det, sier hun.

Uenig samferdselsmininster

- Bør være så gode at man kan overleve, selv om man kjører ruset

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener det blir for enkelt å skylde kun på veistandarden.

- Det er tøft å si at dødsulykker skyldes sjåførfeil, men det blir for lettvint å ensidig skylde på veistandarden. Som sjåfører kan vi ikke frita oss selv for ansvar, sier Navarsete til Dagsavisen.

Hun mener det bare er å se sørover.

- Hvis Sandberg skulle hatt rett, måtte risikoen for ulykker ha vært mindre i land som Tyskland og Frankrike, hvor standarden på mer av veinettet er høyere enn her til lands. Men slik er det ikke, sier Navarsete.

Samferdselsministeren viser til at Norge, sammen med Sverige, England og Nederland er blant landene med færrest drepte per 100.000 innbyggere.

KRITISK: Politisk rådgiver i Landsforeningen for trafikkskadde, Ingeborg Dahl-Hilstad, mener Sandbergs uttalelser er flåsete.
UENIG: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener det blir for enkelt å ensidig tilegne dårlig veistandard skylda for trafikkdødsfallene.