Det russiske mannskapet tjener i underkant av 34 kroner i timen. Skipet eies av et russisk rederi, men det er også norske interesser inne i bildet.
De norske interessene er tilknyttet firmaet Norden Oil, som har adresse i Finland. Den internasjonale transportarbeiderføderasjon en (ITF) har forstått det slik at Norden Oil har ansvaret for driften av skipet, som er registrert på Barbados, skriver Haugesunds Avis.
- Vi forlanger at alle skip som seiler under såkalt bekvemmelighetsflagg skal ha en ITF-godkjent tariffavtale. Vi kan ikke tillate at enkelte rederier tjener penger på å unngå slike avtaler, sier ITF-inspektør Steinar E. Garberg til avisen.
ITF venter nå på en reaksjon på varselet om boikott. Boikott av skip som mangler en internasjonal tariffavtale har vist seg å være effektivt. I januar i år gjennomførte ITF en blokade av et Kypros-registrert bulkskip. Resultatet ble at rederiet måtte gi etter for presset.
(NTB)