I en tid da det er mer fokus enn noen gang på å hjelpe folk ut av sin avhengighet, det seg være spill, alkohol eller narkotika, har vi altfor lenge oversett, og unnlatt å hjelpe en gruppe, de børsavhengige. Det dreier seg om en stor gruppe mennesker som lever med en vrangforestilling om at verden kun dreier seg om penger. Disse menneskene bruker så godt som all sin tid på børsspillet. Spiller de ikke så går tiden med til å skaffe seg informasjon som kan hjelpe dem i spillet.
De engasjerer til og med hjelpere for å regne ut fiktive verdier for selskapene i spillet. Disse hjelperne, også kalt rådgivere og analytikere m.m., lager analyser på bakgrunn av all mulig informasjon de kan komme over. Har det for eksempel gått bra for et selskap det første kvartalet av året, styrker det sjansen for at det også vil gå bra i tredje kvartal.(Hva som skjer i andre kvartal trenger nødvendigvis ikke å være viktig, og resultantene vil uansett ikke foreligge før godt ut i tredje kvartal.)
Har det derimot gått i nedoverbakke for selskapet, gjelder det å finne gode grunner, som fremtidige storkontrakter, for å vise til at selskapet er på vei oppover og i ferd med å tjene store penger. Skulle det gå dårlig for spillet, for eksempel i form av et børsfall, vil enkelte av spillerene skrike ut om at dette ikke er et tegn på krise, men heller en gyllen mulighet til å kjøpe billig, mens alle de andre har panikk uten grunn. Verdiene er med andre ord der laksen spretter, eller ikke spretter. Alt avhengig av hvor godt mot man er ved.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger