Børskurver

Kylie og Naomi sendte H&M-kursen i været. Anna Nicole skapte nedgang. Se hvor mye julemodellene påvirket børskursen!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En dansk kvinnelig børsanalytiker har beregnet hvordan børskursen til Hennes & Mauritz blir påvirket av julemodellen. De siste ti årene har Kylie Minogue vært den desiderte vinneren. Hun økte børsverdien til selskapet med 14,7 prosent. Mer fyldige Anna Nicole Smith skremte børsen i 1993, og kursen falt med 2 prosent, ifølge de danske beregningene.

Børsanalytikeren viser at det slett ikke er selskapets sjefer, virkelige verdier eller andre tradisjonelle faktorer som får kursen til å variere. Når de mannlige investorene tenner på undertøysmodellene, tenner de også på H&M-aksjene, skriver B.T.online.

I 6 av 10 år har kursen steget. Verst gikk det da H&M teppebombet oss med Natasha Henstridge-plakater. Ifølge beregningene førte det til at børsen verdsatte firmaet 9,3 prosent lavere.

Børsmeklerfirmaet som kvinnen representerer ønsker ikke å spå hvordan årets Claudia Schiffer vil påvirke kursen til kleskjeden. De understreker at det ikke kun er modellens utseende som påvirker børskursen. Meklerne tar også med i beregningen hvordan de tror julesalget blir.

Dette skjedde med H&M-kursen:

1990: Elle McPherson + 0,6%

1991: Cindy Crawford + 4,5%

1992: Naomi Campbell + 9,6%

1993: Anna Nicole Smith - 2,0%

1994: Bridget Hall - 0,7%

1995: Joan Severance - 4,0%

1996: Natasha Henstridge - 9,3%

1997: Sophie Dahl + 3,5%

1998: Kylie Minogue + 14,7%

1999: Amber Valletta + 5,8%

2000: Claudia Schiffer ???

<B>ANNA NICOLE SMITH:</B> Sendte kursen ned.
<B>CLAUDIA SCHIFFER: Tenner børsmeklerne?