Bøtelegger syklister uten godkjent lykt

Syklister har i flere år kjørt med ulovlige batteridrevne sykkellykter, men nå er de lovlige. Men husk å tenne lykta når det mørkner - ellers kan du få 500 i bot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siden 1990 har det vært påbudt å bruke dynamodrevne sykkellykter når du sykler i mørke eller under værforhold som gir dårlig sikt. Loven gjelder dersom du sykler på veier med alminnelig ferdsel eller områder med alminnelig ferdsel.

Strenge krav

Mange har ikke vært klar over denne loven, og trodd at vanlig batteridrevne sykkellykter har vært godt nok. Mange forretninger som selger sykler har heller ikke opplyst om at sykkellykta må være dynamodrevet. Men etter at batteridrevne lykter er blitt mer og mer vanlig har Vegdirektoratet nå oppdatert lovverket.

Fra og med juli er det ikke lenger nødvendig med dynamodreven sykkellykt. Men batterilyktene må tilfredsstille noen minstekrav for at de ikke skal være lovstridige:

Lykta foran skal gi enten et hvitt eller gult lys. Lyset bak på sykkelen skal være rødt eller blinkende rødt. Hvis det blinker, må den blinke fort: Minstekravet er 200 blink i minuttet. Av sikkerhetsgrunner skal baklykta kunne sees tydelig på minst 300 meter i mørke eller i vær med dårlig sikt.

- Visste ikke

Direktør i Trygg Trafikk, Leif A. Ellevset, er glad for at myndighetene oppdaterer lovverket.

- Selv har jeg kjørt med batterilykt et års tid uten å vite at det har vært ulovlig. Det er bra at myndighetene oppdaterer lovverket sitt når det er så mange som velger å kjøpe slike lykter, sier Ellevset.

Han mener det er riktig å bøtelegge de som sykler uten godkjent lykt, og at boten på 500 kroner er passende.

- Det er så mange ulykker i trafikken som skyldes syklister som ikke blir sett. Mange slurver og kjører uten lys. Da må det vel være bedre å investere noen hundrelapper i en god lykt, som er innenfor rammen av det man må betale i bot dersom man blir stanset, sier Ellevset.

Andre påbud

Det er ikke bare lykt foran og bak som er påbudt på sykler. Ifølge Syklistenes Landsforening skal alle sykler ha minst to bremser som virker uavhengig av hverandre. Du skal ha en rød refleks bak på sykkelen og gul eller hvit refleks på pedalene. Ringeklokke er også påbudt dersom du skal sykle i Norge.

Trafikkbøter

I likhet med bilister må også syklister følge trafikkreglene, og dersom de ikke gjør det vanker det forelegg, eller bot på godt norsk. Nå er terskelen for å bli stanset som syklist noe lavere enn for bilister, men du risikerer bot dersom du bryter veiloven.

Har du ikke lykt i forskriftsmessig stand, eller den ikke er tent når den burde være det får du 500 i bot. Det samme må du betale dersom du sykler på rødt lys i et kryss. Sykler du inn i en vei der det er innkjøring forbudt, forbudt for alle kjøretøyer eller for syklende og gående, så vanker det også bot på 500 kroner. Trøsten for landets 2,2 millioner syklister får være at det fleste bøter for bilister er høyere.