REAGERER: Klinikker som tilbyr behandling med Botox, Restylane og Coolsculpting gir kundene for dårlig informasjon om risiko og rettigheter, fastslår Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
REAGERER: Klinikker som tilbyr behandling med Botox, Restylane og Coolsculpting gir kundene for dårlig informasjon om risiko og rettigheter, fastslår Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Botox-klinikker gir kundene for dårlig informasjon

- Vi får vite mer når vi kjøper en brødrister, sier Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klinikker som tilbyr behandling med Botox, Restylane og Coolsculpting gir kundene for dårlig informasjon om risiko og rettigheter, fastslår Forbrukerrådet.

- Vi får vite mer når vi kjøper en brødrister, sier Anne Haabeth Rygg, som er fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet. Hun ber helseministeren sørge for lovendringer som gir forbrukerne bedre vern.

Rådet testet ti tilbydere av kosmetisk behandling og fant at klinikkene vet for lite om risiko og hvilke rettigheter som gjelder. Det var også altfor lite informasjon om dette på nettstedene.

- Når Forbrukerrådets testere er fysisk til stede, blir risiko og bivirkninger nærmest avfeid som «lite sannsynlig» og «mikroskopiske». De snakker heller ikke om risiko uoppfordret. Vi må aktivt spørre og dra ut informasjon om hvilken risiko behandlingene innebærer, sier Rygg.

Botox er regulert som legemiddel, og dermed gir loven bedre vern her enn ved bruk av Restylane eller fettfjerning med Coolsculpting. De to siste regnes som alternativ behandling.

- Vi vil at politikerne skal endre loven for å verne forbrukerne bedre. Det er ikke greit å gamble med helsen, sier Rygg.

(NTB)