«Bourbon Dolphin» skulle ikke gjort jobben

Manglet risikoanalyser ombord for jobben utenfor Shetland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Les alt om Bourbon Dolphin-ulykken her

«Bourbon Dolphin» manglet risikoanalyser ombord for den jobben fartøyet ble satt til å gjøre som hovedskip under ankerflyttingsoperasjonen vest av Shetland 12. april.

Det kom fram under kaptein Frank Reiersens forklaring til granskingskommisjonen i Oslo idag. Kommisjonen er nedsatt av regjeringen og har fått i oppdrag å finne årsaken til ulykken.

«Bourbon Dolphins» siste jobb endte med at fartøyet kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Kaptein Frank Reiersen deltok i planleggingen av operasjonen, og overlot fartøyet til kaptein Oddne Arve Remøy og hans mannskap den 30. mars. Den første Kaptein Reiersen var den første som opplyste at «Bourbon Dolphin» i de opprinnelige operasjonsplanene ikke var tiltenkt rollen som hovedskip under ankerjobben for riggen «Transocean Rather»vest av Shetland.

Fartøyet skulle fungere som hjelpeskip, men planen ble endret 10-12 dager før «Bourbon Dolphin» forliste.

Endringen ble foretatt fordi to andre fartøyer ikke kunne komme til operasjonsområdet, kom det fram under kommisjonens første høring i Ålesund i juni.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer