«Bourbon Dolphin» skulle ikke gjort jobben

Manglet risikoanalyser ombord for jobben utenfor Shetland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les alt om Bourbon Dolphin-ulykken her

«Bourbon Dolphin» manglet risikoanalyser ombord for den jobben fartøyet ble satt til å gjøre som hovedskip under ankerflyttingsoperasjonen vest av Shetland 12. april.

Det kom fram under kaptein Frank Reiersens forklaring til granskingskommisjonen i Oslo idag. Kommisjonen er nedsatt av regjeringen og har fått i oppdrag å finne årsaken til ulykken.

«Bourbon Dolphins» siste jobb endte med at fartøyet kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Kaptein Frank Reiersen deltok i planleggingen av operasjonen, og overlot fartøyet til kaptein Oddne Arve Remøy og hans mannskap den 30. mars.
Den første 
Kaptein Reiersen var den første som opplyste at «Bourbon Dolphin» i de opprinnelige operasjonsplanene ikke var tiltenkt rollen som hovedskip under ankerjobben for riggen «Transocean Rather»vest av Shetland.

Fartøyet skulle fungere som hjelpeskip, men planen ble endret 10-12 dager før «Bourbon Dolphin» forliste.

Endringen ble foretatt fordi to andre fartøyer ikke kunne komme til operasjonsområdet, kom det fram under kommisjonens første høring i Ålesund i juni.


Flere i ilden
Kommisjonen skal idag også høre førstemaskinist Morten Reite. Et sentralt tema under denne sekvensen kan bli «Bourbon Dolphins» trekk-kraft, som var mindre enn dragkraften til de øvrige fartøyene i operasjonen. Vær- og strømforholdene gjorde at «Bourbon Dolphin» måtte bruke mye maskinkraft bare på å holde posisjonen under operasjonen.

I tillegg til kaptein Frank Reiersen er også førstestyrmann Geir Syversen og kaptein Hugo Hansens innkalt for å avgi forklaring til undersøkelseskommisjonen.

Kaptein Hansen skulle hatt vakt ombord i «Bourbon Dolphin» ulykkesdagen, men hadde byttet vakt med kaptein Oddne Arve Remøy.

BOURBON DOLPHIN: Bourbon Dolphin gikk ned utenfor vestkysten av Shetland, etter først å ha kantret. Åtte av et mannskap på 15 omkom. Foto: SCANPIX/EPA/ERIK ASK
BOURBON DOLPHIN: Bourbon Dolphin gikk ned utenfor vestkysten av Shetland, etter først å ha kantret. Åtte av et mannskap på 15 omkom. Foto: SCANPIX/EPA/ERIK ASK Vis mer

Det knytter seg spenning til førstestyrmann Geir Syversen forklaring, blant annet fordi han er den eneste offiseren på broa som overlevde «Bourbon-Dolphin»-tragedien.


(NTB)

HØRING: Kapteinene Frank Reiersen og Hugo Hansen og førstemaskinist Morten Reite( sett fra venstre) fra «Bourbon Dolphin», møtte tirsdag for å forklare seg for granskingskommisjonen som holder åpen høring i Oslo.