OMDØMMEKRISE: Ett av de mest kjente bildene fra oljekatastrofen i Mexicogulfen. BP, som er ansvarlige for de enorme utslippene, forsøker nå å redde omdømmet sitt. Foto: AFP
OMDØMMEKRISE: Ett av de mest kjente bildene fra oljekatastrofen i Mexicogulfen. BP, som er ansvarlige for de enorme utslippene, forsøker nå å redde omdømmet sitt. Foto: AFPVis mer

BP kjøper opp «oil spill» i Google

- De prøver desperat å påvirke mediene, sier Trond Blindheim, rektor på Markedshøyskolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Det er vanskelig å tenke seg en verre PR-katastrofe enn det BP opplever om dagen. Oljen fortsetter å sprute ut i Mexicogulfen og har løst seg opp i flere hundre tusen flak som når amerikanske strender.

Samtidig har Barack Obama gått ut og sagt at han ville sparket BPs sjef Tony Hayward.

I går kveld kjøpte BP opp søkeordet «oil spill» (oljesøl) som et av mange forsøk på å redde sitt ødelagte rykte. Oppkjøpet gjør at BP har høyt plasserte annonser på sider der ordene forekommer, som fører rett til deres egen nettside om hva de gjør for å rydde opp i situasjonen.

- Desperat Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, mener annonsekampanjen er rettet inn mot journalister.

- De prøver desperat å påvirke mediene. Hva slags verktøy bruker journalister mest? De googler, dermed ser de at det kan være en arena hvor de kan påvirke journalister.

- De har en enorm informasjons- og samfunnsavdeling i BP, der sitter de nå og klekker ut strategier for hvordan de skal påvirke opinionen. Da er journalister først og fremst målet, sier Blindheim til Dagbladet.

- Fungerer det?

- Journalister er skeptiske, men annonsene kan få dem inn på en arena der BP kan gi sin versjon.

Reaksjoner på Twitter Etter at BPs oppkjøp ble kjent har det vært sterke reaksjoner på sosiale medier. På tweeten BPGlobalPR drives det sarkasme på høyt nivå på bekostning av oljeselskapet. Tweeten følges av over 140 000 for øyeblikket.

- Hvordan vil du karakterisere BPs fall i omdømme etter oljekatastrofen?

- Det er det verste som kunne skjedd, det kan rett og slett ikke skje noe verre. Nå får de tre hundre millioner amerikanske forbrukere på nakken. Det kan også få konsekvenser for tildeling av konsesjoner og det kan føre til forbrukerboikotter.

- Klarer ikke reparere Blindheim mener det nærmeste man kommer i norsk sammenheng er Tines PR-katastrofe da det ble kjent at de forsøkte å presse ut Synnøve Finden-ost fra butikker i Norge. Konkurransetilsynet endte med å tildele Tine en bot på 45 millioner kroner, forbrukere boikottet også Tine-produkter og valgte konkurrenten.

Rektoren på Markedshøyskolen tror ikke BP kan redde omdømmet sitt så lenge katastrofen fortsatt pågår.

- De har sikkert gjort nitidige granskninger om hvordan de kan reparere dette, men det tror jeg ikke de klarer.

BP selv har gitt følgende uttalelse om oppkjøpet av søkeordene:

- Vi har kjøpt søkeord i Google for å gjøre det enklere for folk å se hvilke bestrebelser vi gjør for å rydde opp i Mexicogulfen, finne informasjon om hvordan de skal søke erstatning, for å rapportere oljesøl på strender og for å melde seg som frivillig, sier Toby Odone i BP.

- DESPERAT: Trond Blindheim mener BP er desperate i å rette opp ryktet sitt, men tror ikke de klarer det. Foto: Scanpix
- DESPERAT: Trond Blindheim mener BP er desperate i å rette opp ryktet sitt, men tror ikke de klarer det. Foto: Scanpix Vis mer