Braathens-flygere skal få SAS på vingene igjen

Problemene fortsetter: 47 innstilte fly før klokka 14 i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): De syke SAS-flygernes kolleger fra gamle Braathens skal få alle norske SAS-fly på vingene igjen - med tid og stunder. Problemene fortsetter i dag med 47 innstilte norske SAS-omganger bare før klokka 14. Det blir flere utover ettermiddagen og kvelden.

Dagens lyspunkt for passasjerene: SAS-trafikken mellom Kastrup og norske flyplasser er i tilnærmet normal rute igjen etter at de danske pilotene bestemte seg i går ettermiddag for å gå tilbake til jobb.

I rute? Spør flygerne!

-Når vi er i rute igjen totalt sett? Det må dere spørre flygerne om. I formiddag var det fortsatt mellom 60 og 70 av flygerne som meldte seg syke tidligere i uka som vi ikke har fått noen legeerklæring fra eller som ikke har kommet tilbake på jobb. Så langt i dag har vi mottatt 18 nye godkjente legeerklæringer, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til Dagbladet.no.

Tre av flygere som møtte opp på jobb i dag, erklærte seg såkalt "not fit for flight". Det betyr at de ikke føler seg mentalt sterke nok til å fly.

Nærmere 100 av de 500 SAS-flygerne i Norge er ute av drift.

"Tidligst fredag" svarer andre i den operative ledelsen i SAS på spørsmål om når trafikken vil være normal igjen.

Lederen i Norske SAS-flygeres Forening, Jack Netskar, sprer ikke like mye optimisme til norske flypassasjerer.

Ikke normale forhold

-Det er ingen grunn til å tro at blir normale forhold før SAS og Jørgen Lindegaard rydder opp i problematikken, sa Netskar til TV2 Nyhetene i dag tidlig. Pilotene vil ikke fire på at de fortsatt skal være ansatt i SAS-konsernet og ikke i de nasjonale selskapene, slik konsernledelsen vil.

Den norske SAS-sjefen Petter Jansen rislet i går med ordet "sparken", pilotorganisasjonenes svar er å true med å stevne arbeidsgiveren for arbeidsretten for å høvle over gjeldende avtaler.

Villige Braathens-flygere

SAS-ledelsen i Norge har satt inn en stormoffensiv mot egne flygere som kommer fra gamle Braathens. I forbindelse med at Braathens ble innlemmet i SAS, har de tidligere Braathens-pilotene de samme tariffbetingelsene som konsernledelsen nå vil ha sine \'egne\' piloter over på.

-Vi jobber med å kjøpe fridager av tidligere Braathens-piloter, og mange har vært positive til å ta et ekstra tak for å hjelpe selskapet og passasjerene i denne vanskelige situasjonen, sier Siv Meisingseth til Dagbladet.no.

Det har vært mye gnisninger mellom "gamle" og "nye" SAS-flygere de siste dagene.

-Vi kan ikke sitte stille og se på dette. Det er forferdelig for selskapet, for passasjerene og for samfunnet, sier leder Jan Levi Skogrand i SAS Braathens flygerforening til Aftenposten. Hans medlemmer vil blant annet ikke identifisere seg med enkelte SAS-piloter som har ventet helt fram til avgang med å sykmelde seg.

Lite fly til leie

SAS-ledelsen sliter med å få leid inn fly med mannskap for å tette de verste hullene i det norske rutenettet.

-Foreløpig har vi fått tak i en maskin med mannskap fra SAS i Sverige. Nå forhandler vi om å leie et fly med mannskap fra Sterling Maersk, men generelt er det nesten ingen ledig kapasitet å oppdrive, sier Siv Meisingseth.

MED GODSIDEN TIL Gamle Braathens-flygere skal få Braathens-fly på Gardermoen på vingene igjen.