Braathens i dyp krise

SOLA (Dagbladet): Flyselskapet Braathens er i så dyp økonomisk krise at konsernsjef Arne A. Jensen ikke tar det for gitt at selskapet vil overleve i sin nåværende fasong. Varsler store ruteendringer

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Resultatet kan bli dyrere billetter, dårligere rutetilbud og at SAS og Widerøe får monopol på flere ruter der de nå kriger mot erkerivalen Braathens.

15 måneder etter at Color Air brakk nakken på den beinharde konkurransen i innenlandsmarkedet, kan det vise seg at Braathens om 14 dager vil presentere et regnskap for tredje kvartal som viser at også det tradisjonsrike norske flyselskapet er i ferd med å forblø.

Braathens-ledelsen skal 30. november redegjøre for framtidsutsiktene og planene for hvordan man skal forsøke å ri av stormen. I øyeblikket innhentes tilbud om mindre og billigere fly. Hele organisasjonen endevendes i jakten på mulige innsparinger.

Kjempetap på driften

I fjor tapte Braathens nesten 1,3 milliarder kroner på driften. Driftstapene forsetter i år. I første halvår var tapene ca. 300 millioner kroner. Til sammenlikning tapte Color Air ca. 400 millioner kroner med sine tre fly i de 13 månedene de var operative.

Braathens har så langt klart seg ved å selge unna fly og eiendommer i stor stil for å få penger til driften. Likevel ser det ut som at selskapet har store problemer med den økonomiske bæreevnen.

Arne A. Jensen underslår på ingen måte at selskapets økonomiske situasjon er høyst bekymringsfull.

- Hvis det skulle skje at Braathens ender opp som et litt mindre selskap, så betyr det at Star Alliance-selskapene SAS og Widerøe blir monopolister på steder de har konkurranse i dag, sier Jensen.

- Det er ikke sikkert at det nødvendigvis er noe galt. Men jeg tror antall linjeseter i disse områdene vil bli redusert i forhold til dagens tilbud. Da vil reisemønsteret endre seg for vanlige folk som skal besøke sine fraskilte ektefeller, barn og besteforeldre. Det alminnelige sambandet i vårt lille samfunn vil bli redusert. Jeg tror vi rent samfunnsøkonomisk vil tape på dette, sier konsernsjefen.

Knapp tidsfrist

Seniorforsker ved Norges Handelshøyskole, førsteamanuensis Frode Steen, har gransket de siste årenes kamp om det norske innenlandsmarkedet. Resultatene ble presentert på den skandinaviske luftfartskonferansen på Sola.

Steen sier rett ut at Braathens har tapt uhyggelig mange penger i sin streben etter å forbli en hovedaktør i norsk luftfart:

- Jeg tror ikke Braathens kan klare seg ved å gå på røde tall i to år til, sier Steen.

- Det verste som kan skje med norsk luftfart er at vi sitter igjen med bare ett selskap. Vi har bruk for Braathens, sier Steen.

Lite å gå på

- Hvor stor er faren for en slik utvikling?

- Det er vanskelig å si. Både SAS og Braathens tapte svært mye på å utkonkurrere Color Air. Braathens er et mye mindre selskap enn SAS. Det skulle tilsi at Braathens har mye mindre å gå på i dagens konkurransesituasjon.

- Hvor mye?

- De har åpenbart mindre å gå på enn SAS. Braathens har dessuten uttrykt og uttalt sin frykt for sin økonomi så lenge at jeg tror på selskapet. Det er åpenbart ikke bare taktikk.

- Hva er faresignalene på at Braathens er i alvorlig trøbbel?

- Det må være at Braathens går på nye røde tall. Hvis selskapet ikke nå klarer å konsolidere seg og bokstavelig talt tjene penger, så kan de ikke eksistere i det norske markedet på sikt.

BITER NEGLER: Konsernsjef Arne A. Jensen i Braathens innrømmer at selskapet er i en så dyp økonomisk krise at det ikke er sikkert at selskapet vil bestå i sin nåværende fasong. Seniorforsker Frode Steen (i forgrunnen) mener selskapet ikke kan overleve to nye år med røde tall i regnskapsbøkene.