Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Braathens skal slankes

SAS venter på Konkurransetilsynets dom om de får lov til å ta over Braathens, med eller uten vilkår. Uansett er planene klare: Først skal selskapenes ressurser fordeles bedre, slik at det ikke er overkapasitet på rutene. Deretter skal selskapet slankes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er meningsløst å ha to parallelle systemer for håndtering av fly og passasjerer. I Trondheim, for eksempel, finnes de to selskapenes organisasjoner i samme bygning, og den ene bedriftens folk og utstyr kunne ta seg av begge selskapenes fly. Det er slik virkeligheten er. Noen må bort, sier konsernsjef i SAS, Jørgen Lindegaard.

Uheldig

Lindegaard kan ikke si hvor mange, eller når.

- Det vil trolig få uforutsette, uheldige konsekvenser dersom dette gjøres for brått, sier han.

Men han har tro på et Braathens som kan drive ved siden av SAS, i en slags konkurranse.

- Vi vil ikke konkurrere på pris på de samme rutene, men vi kan konkurrere på kvalitet. Jeg mener at i løpet av halvannet år vil Braathens bære seg og gå i null, sier han.

Og skulle Konkurransetilsynet si nei, tror Lindegaard at Braathens blir SAS' eiendom uansett, men da som konkursbo.

Vil falle

- Braathens vil falle ned til slutt, men det er langt bedre å overta en eksisterende organisasjon enn å plukke opp deler av en konkurs bedrift. Slik det er nå er fremdeles merkevaren Braathens verdifull. Det vil den neppe være om bedriften går konkurs, sier konsernsjefen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media