Braathens taper 80 000 i timen

Skriften står på veggen hos kriserammede Braathens: Hittil i år har selskapet hatt et driftstap på hele 80000 kroner hver bidige time, døgnet rundt! Likevel er Braathens-direktørene optimister og tror på litt bedre tider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selskapet hadde i årets ni første måneder et driftstap på 523 millioner kroner. Salg av fly og eiendommer har pyntet på tallene, slik at Braathens framstår med et positivt resultat på 243 millioner kroner.

Problemene er så store at konsernsjef Arne A. Jensen i går sa rett ut at ledelsen ikke lenger tror det blir mulig å drive med overskudd neste år, slik man har tatt høyde for det siste året. Årsaken er at Braathens-ledelsen ikke regnet med at både oljeprisen og dollarkursen kunne stige...

Exit KLM?

Som om ikke dette er nok, bekrefter konsernsjef Jensen at samarbeidspartneren KLM ikke vil øke sin eierandel, som i øyeblikket er på 30 prosent.

Dette kan bety at det nederlandske flyselskapet, som i 1998 kjøpte seg inn for 750 millioner kroner, kan være i ferd med å sondere mulighetene for salg av Braathens-aksjene.

Britisk håp

Konsernsjef Jensen ville i går ikke kommentere om selskapets to store eiere, Braathen-familien og KLM, eventuelt er i dialog og forhandlinger med en for ham ukjent kjøper. Ifølge Dagbladets kilder er en potensiell kjøper klar til å by 600 millioner for selskapet.

Jensen sier at Braathens i utgangspunktet ikke er til salgs, men at «alt kan være til salgs, bare prisen er god nok».

Så vidt Dagbladet kjenner til, ønsker Braathens-ledelsen seg mest av alt et samarbeid med et flyselskap i Storbritannia.

Allianser

Jensen sier dette om framtidas allianser mellom flyselskapene:

- Om ti år tror jeg KLM-alliansen (Wings) ser annerledes ut enn i dag. Jeg er overrasket over hvor mange flyselskaper, både i Europa og USA, som snakker med hverandre om mulig alliansebygging - og brudd i allianser. Alt kan skje. Jeg tror alliansene vil bli enda større og sterkere på bekostning av småselskapene som står utenfor, sier Jensen.

Braathens-ledelsen sender samtidig klare signaler om at de ønsker å selge Malmö Aviation, hvis prisen blir fornuftig.