Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ferjebrann

Brann i elferje: - Kan bli mer av det

På fredag eksploderte det i batterirommet på ferja MF «Ytterøyningen». Nå advarer brannvesenet om at det kan bli mer av liknende hendelser i elferjer. - Det var en helt ny situasjon, sier brannsjef.

BRANN: Dronefoto tatt med infrarødt kamera av røyk- og branndykkere om bord MF «Ytterøyningen». Foto: Bergen brannvesen. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Torsdag kveld begynte det å brenne i batteriferja MF «Ytterøyningen» i Sunnhordland. Dette er den første brannen i en batteriferje i Norge.

Situasjonen forverret seg ytterligere på fredag da det i tillegg eksploderte i batterirommet til ferja. Nå mener regionsjefen i ferjeselskapet Norled at ferja fortsatt er brannfarlig, melder Teknisk Ukeblad.

- Lukter brent

To elektriske vifter har gått gjennom helga for å blåse frisk luft ned i batterirommet for å hindre at gasskonsentrasjonen blir for høy.

Regionsjefen i ferjeselskapet Norled, Andre Utåker, forklarer overfor Teknisk Ukeblad at utluftingen har vært spesielt vanskelig da noen av gassene er tyngre enn luft.

Dermed frykter de også at det fremdeles er gasslekkasjer på stedet.

- Det lukter brent når du går forbi ferja nå. Om det er farlig gass eller bare svilukt vet jeg ikke, sier Utåker til Teknisk Ukeblad.

Han forklarer at røyk- og kjemikaliedykkere har hatt svært begrenset tid om bord på grunn av gassfaren - men de regner likevel med at både batterirommet og tavlerommet i ferja er helt utbrent.

UNIKE BILDER: I National Geographic-serien «Hemmeligheter på havets bunn» får vi se hvordan jernbaneferja D/F Hydro ligger nesten helt intakt etter over 70 år på 430 meters dyp. Ferja skulle frakte tungtvann til Tyskland, men ble senket av norske sabotører i 1944. Ved å blant annet bruke sonar-teknologi har de laget en detaljert 3D-animasjon av de... Vis mer

Begge disse ligger nemlig rett under bildekket, og dekker hele ferjas bredde omtrent midtskips.

- Trykket fra eksplosjonen var så stort at dekket buler oppover over dette området. Aller mest buler det over tavlerommet, understreker Utåker.

Det var tre personer fra mannskapet og tolv passasjerer om bord på ferja da brannen startet på torsdag. Alle kom seg uskadd fra hendelsen, men to personer ble sendt til legevakta etter å ha pustet inn røyk.

Alle som pustet inn røyk er nå tilbake fra sykehuset og i fin form, opplyser Kvinnherad brann og redning overfor Dagbladet.

DYKKERE: Kjemikaliedykkere og brannvesenet samarbeidet for å få kontroll på situasjonen da brannen startet torsdag kveld. Foto: Bergen Brannvesen
DYKKERE: Kjemikaliedykkere og brannvesenet samarbeidet for å få kontroll på situasjonen da brannen startet torsdag kveld. Foto: Bergen Brannvesen Vis mer

- Kan bli mer av det

Leif Linde, brannsjef i Bergen, forklarer at det ble oppdaget et utslag av flussyre som utviklet seg etter brannen i batteripakken.

- Denne gassen er meget farlig, det skal ikke mer til enn en liten mengde før det er livsfarlig. Derfor måtte vi inn med kjemikaliedykkere, sier han.

Flussyre har svært høy toksisitet og gir alvorlige, dyptgående etseskader og risiko for livstruende systemisk forgiftning, ifølge Helsebiblioteket sine nettsider.

Linde understreker at det kan bli mer av liknende hendelser i framtida siden det også blir mer elektriske ferjer. Ifølge Teknisk Ukeblad kommer det til å være rundt 60 elferjer i Norge i 2021.

- Dette var en ny type utfordring som vi har fått nå, slår Linde fast.

Atle Josdal fra Kvinnherad brann og redning uttaler overfor Dagbladet at det er lurt å utveksle informasjon og kunnskap om dette hvis noe tilsvarende skulle skje.

- Da er det norske brannvesenet i stand til å håndtere det, sier Josdal, og legger til at det er vanskelig å si hvorvidt brannvesenet er rusta til dette per nå.

- Siden dette er en såpass ny situasjon for oss, valgte vi å legge oss på et høyt sikkerhetsnivå denne gangen, understreker han.

Kan ikke fastslå årsak

Selv om det foreløpig ikke er oppdaget noen skade på skrogsidene, er det sannsynligvis skader på vertikale skott akterut for eksplosjonsområdet.

Fra noen av luktelukene har det nemlig blåst ut metallbiter og annet gods, ifølge Utåker.

Ferja må bli likevel bli erklært trygg før det er mulig å fastslå årsaken til eksplosjonen og brannen, og det er heller ikke mulig å si om det er fare for liknende situasjoner i andre ferjer før dette fastslås.

I 2018 ble MF «Ytterøyningen» bygget om til hybridferje med både diesel- og batteridrift. Leverandøren av batteriene, Corvus, har uttalt overfor Teknisk Ukeblad at de heller ikke vet hva som forårsaket brannen.

Det er eieren til batteriferja som har ansvaret for den nå, ifølge brannvesenet i Bergen som har avsluttet arbeidet sitt der.

- Gjennomfør ny vurdering

Sjøfartsdirektoratet understreker i en pressemelding mandag ettermiddag at direktoratet jobber tett med både batteriprodusent og rederi for å finne ut hva som skjedde.

- Etter råd fra produsenten Corvus skal batteriinstallasjoner til enhver tid være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder, sier Marit Nilsen, kommunikasjonsrådgiver i Sjøfartsdirektoratet.

I tillegg bes alle rederier som har fartøy med batteriinstallasjoner om å gjennomføre en ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en hendelse med batteriinstallasjonene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media