- Brannen begynte i en kjøle-kompressor

Eieren av det havarerte tankskipet \'Fjord Champion\' tror brannen ombord i en kompressor til kjøleanlegget - på dekket over maskinrommet. At kapteinen likevel utløste CO2-anlegget i maskinrommet er foreløpig en gåte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

•Miljøbomba tauet i land

•Klargjøres for slep

•Tar inn vann KRISTIANSAND (Dagbladet.no): - Slik jeg ser det, er den mest aktuelle brannårsaken at den startet i en av kompressorene i lageravdelingen på babord side, sier styreformann Karl Kvalheim i eierselskapet Champion Tankers til Dagbladet.no.

En gresk kontaktperson i selskapet som hadde det tekniske driftsansvaret for skipet, ble ringt opp av kaptein Raj Kumar få minutter etter at brannen oppsto. Kapteinen skal ha fortalt om brann i en kompressor.

Kapteinen sa i retten at han trodde brannen oppsto på motsatt side av der kompressorene står.

Voldsom sjøgang

Et mannskapsmedlem fortalte under sjøforklaringen i Kristiansand tingrett i ettermiddag at han trodde at noe kunne ha veltet og tatt fyr.

Han fortalte om voldsom rulling i den tunge sjøen utenfor Sørlandet fredag kveld da skipet gikk i ballast mellom Liverpool og Rostock for å hente flytende gjødsel. Helt til to og en halv time før brannen hadde mannskapet jobbet med å rengjøre tankene.

ARNESTED: Tegningen viser lageravdelingen på babord side helt akter på "Fjord Champion". Tekniske funn og vitneutsagn kan tyde på at brannen oppsto i denne delen av skipet - og ikke i maskinrommet slik man tidligere har trodd. Foto: Eivind Pedersen
ARNESTED: Tegningen viser lageravdelingen på babord side helt akter på "Fjord Champion". Tekniske funn og vitneutsagn kan tyde på at brannen oppsto i denne delen av skipet - og ikke i maskinrommet slik man tidligere har trodd. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

I lagerrommene var også store mengder tauverk lagret. Her lå også flere store papirruller som ble brukt til vedlikeholdsarbeid. Også maskinbesetningens kjeledresser hang i garderobeskapene i lagerrommet.

Det var imidlertid ingen varmekilder i rommet som kan forklare at det tok fyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere branner?

Sjøfartsinspektør William J. Bertheussen medgir overfor Dagbladet.no at også han har stilt seg spørsmål ved å bruke CO2-anlegget for å kvele brannen andre steder enn i maskinrommet.

CO2-anlegget skal bare brukes i lukkede rom. Gassen kveler flammene meget effektivt.

Mannskapsmedlemmet som forklarte seg i ettermiddag opplyste i sjøforklaringen at man visste at det sto en åpen dør mellom maskinrommet og lugar- og lageravdelingen på dekket over.

Sjøfratsinspektør Bertheussen opplyser at det så langt i etterforskningen ikke kan utelukkes at det også var brann i maskinrommet. Vitneobservasjoner tyder på at det ble sett åpne flammer også på dekket under kjølerommet.

Kry av mannskapet

Styreformann Karl Kvalheim sier at han er mektig stolt over hvordan både kapteinen og det øvrige indiske mannskapet håndterte den alvorlige brannen.

- Vi har ingenting å skamme oss over, sier han.

Det snødde tett og blåste stiv kuling da det begynte å brenne ombord i \'Fjord Champion\'.

Båten drev etterhvert inn i fjæresteinene på Uvår mellom Kristiansand og Mandal fordi det ikke var slepebåter i nærheten som kunne tatt det brennende skipet på slep.

Beredskapen har i ettertid blitt sterkt kritisert av både lokalbefolkningen og politikere.

- Nødlossing umulig

Kvalheim sier at det ikke hadde vært mulig i rom sjø å nødlosse skipets 800 tonn med tung bunkersolje slik redningsledelsen fortalte i innledningsfasen av redningsaksjonen.

- Det trengs et spesialskip for å utføre en slik operasjon. Nærmeste fartøy lå i København, forteller Kvalheim.

Tredjeoffiser Knut Bauge på kystvaktskipet \'Eigun\', som deltok i aksjonen, bekrefter langt på vei Kvalheims opplysninger.

- Vi måtte hatt en lekter å losse oljen i, sier han. I dårlig vært er en slik operasjon selvsagt vanskelig å utføre.

Bellona-leder Frederic Hauge har tidligere uttalte at det var det eksepsjonelt fine været i helga som redet Sør- og Vestlandet fra en stor miljøkatastrofe.

Feilfritt skip

- Var det nødvendig å ha så mye som 800 ton bunkers ombord, styreformann Kvalheim?

- Ja. \'Fjord Champion\' brant 30 tonn bunkers i døgnet, pluss tre tonn diesel. Etter lasting i Rostock skulle skipet seilt gjennom Panama-kanalen til Stillehavet. Bunkersen ombord utgjorde 25 dagers brensel, sier han.

Under sjøforklaringen fortalte inspektør Alf Håland i Det norske Veritas at den 31 år gamle \'Fjord Champion\' var i eksellent stand. Etter en gjennomgang av arkivene er det ikke funnet noen pålegg som har hatt med brannsikkerheten å gjøre.

- Det var ingen utestående pålegg eller besiktigelser da den brant, fortalte han.

- Dette bekrefter vår påstand om at \'Fjord Champion\' bokstavelig talt var ship shape, sier styreformann Karl Kvalheim.

EIER: Styreformann Karl Kvalheim i Champion Tankers tror brannen begynte i en kompressor i kjølerommene på babord side.