Brannen kunne vært slokket før

GØTEBORG (Dagbladet): Anlegget som skulle slokke brannen i motorrommet på M/S Prinsesse Ragnhild sviktet da brannen på Kielferga brøt ut. Det kom fram under sjøforklaringen i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag forklarte Kaptein Odd Halvorsen (60) seg i sjøforklaringen i Göteborgs Tingsrett etter brannen på M/S Prinsesse Ragnhild natt til torsdag i forrige uke.

Ved 03.00-tida fikk kaptein Halvorsen beskjed fra sin maskinsjef om problemer med CO2-anlegget, som skulle slokke brannen. Først 03.25, halvannen time etter at de første detektorene varslet brannen, var CO2-anlegget i drift. Problemer med en ventil var årsaken til svikten.

Mayday

Kapteinen gikk og la seg ved midnatt. Da sa han til den som sto vakt på broa:

- Nå trekker jeg meg tilbake og stenger sjappa mi, du får ha en god vakt.

Klokka 02.00 ble han vekket på telefonen.

- Jeg kom på broen for å få oversikt over situasjonen. Etterhvert valgte jeg å sende ut en mayday, sa kapteinen i sjøforklaringen i dag.

Slik beskrives dramaet i skipsloggen:

01.55: Detektorsystemet varsler om brann i maskinrommet.

01.56: Slokningsarbeidet igangsatt.

02.06: Full stopp i maskinen.

02.14: Mayday fra skipets kaptein Odd Halvorsen.

02.20: Brannalarm for besetningen.

02.25: Brannalarm i hele fartøyet.

02.40: Kapteinen gir ordre om evakuering av fartøyet.

02.46: Evakueringen starter livbåter og flåter.

02.55: Første livbåt på vannet.

04.15: Brannen under kontroll.

05.17: Brannen er konstatert slokket,

13.20: M/S Prinsesse Ranghild legger til kai i Göteborg.

Mange tanker

Det var fint vær og stille sjø da kapteinen valgte å evakuere skipet.

- Jeg ville valgt å evakuere uansett om det hadde vært vinter og kaldt, forklarte kapteinen i dag.

- Jeg kunne kanskje ventet noen minutter, men ut ifra rapportene jeg fikk fra maskinrommet var det riktig å evakuere.

- I en slik kaotisk situasjon er det utrolig mange tanker som springer rundt i hodet på en. Det er vanskelig å berette disse tankene her, fortalte kaptein Odd Halvorsen.

Skremt

Det var andremaskinist Jan Rasmussen som oppdaget brannen.

- Jeg ble skremt. Flammene spredte seg raskt, sier han.

Han så hvor fort brannen spredte seg og stoppet hovedmaskinen.

Det er nå pause i retten. Seinere i dag skal maskinsjefen på M/S Prinsesse Ragnhild forklare seg i sjøforklaringen, som varer i to dager.

<B>DRAMA:</B>:Color-ferja Prinsesse Ragnhild begynte å brenne torsdag i forrige uke. I dag begynte sjøforklaringen.