Brannsjef: - Hafslund selger falsk trygghet

- Trodde de hadde lært av dødsbrannen i Nittedal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Mens Thomas Ottmann og familien var på ferie i Syden, begynte det å brenne hjemme i huset på Høvik i Bærum.

Ottmann hadde brannalarm fra Hafslund, og ble kontaktet av selskapet via telefon.

- Da brannalarmen gikk, fikk Hafslund ikke noe svar på hjemmetelefonen og ringte oss på mobilen. Så langt etter fornuftige prosedyrene. Fra Mallorca ble vi enige med den Hafslund-ansatte om at selskapet skulle ringe brannvesenet umiddelbart.

- Men de valgte isteden å sende en vekter som IKKE hadde tatt med nøkler til huset. Han skulle sjekke om det var falsk alarm før han ringte brannvesenet. Han dro uten å oppdage at det brant i andre etasje. Det gjorde imidlertid en nabo og ringte brannvesenet før Hafslund fikk gjort det, sier Ottmann.

Svikt i Nittedal

Thomas Ottmann lot seg overbevise av en selger fra Hafslund Sikkerhet om at det var lurt av familien å bruke 6 000 kroner i året på brannalarm i huset på Høvik i Bærum.

Da han inngikk avtalen, var det 80 000 andre norske hjem som hadde slik Hafslund-alarm.

Like etter, for to år siden, så Ottmann et innslag på TV2 hjelper deg der hans nye alarmpartner ble stilt veggs etter en husbrann i Nittedal. Et eldre ektepar omkom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

30. MARS 2006: To mennesker omkom, Hafslund ringte ikke brannvesenet da alarmen gikk på tross av at ingen svarte på hjemmetelefonen, sendte en vekter isteden for å se om det var ekte eller falsk alarm. Foto: Scanpix
30. MARS 2006: To mennesker omkom, Hafslund ringte ikke brannvesenet da alarmen gikk på tross av at ingen svarte på hjemmetelefonen, sendte en vekter isteden for å se om det var ekte eller falsk alarm. Foto: Scanpix Vis mer

De hadde Hafslund-alarm som ble utløst, men selskapet sendte en vekter til adressen for å se om det virkelig VAR brann før brannvesenet ble ringt.

Da vekteren kom fram og fant huset i full fyr, var brannvesenet allerede varslet av en tilfeldig busspassasjer og på vei.

Bot og bedring

Brannvesenet på Nedre Romerike kunne rykket ut seks minutter før hvis Hafslund hadde varslet om Nittedal-alarmen direkte. Brannsjefen rykket hardt ut i Romerikes Blad og mente at Hafslund selger falsk trygghet.

En Hafslund-representant innrømmet feil i rutinene og lovet bot og bedring på TV2 hjelper deg.

Vel, tenkte ny kunde Ottmann: da skjerper de vel rutinene, og vi har investert i trygghet hjemme.

Men i juni i år brant det altså i familien Ottmanns hus, med Hafslund-alarm. Og nå har de kommet til samme konklusjon som brannsjefen på Nedre Romerike.

- Har ikke lært noe

Brannsjef: - Hafslund selger falsk trygghet

- Du får ikke trygghet når du kjøper alarm hos Hafslund. Kall det gjerne falsk trygghet. Selskapet har åpenbart ikke lært noe av det som skjedde i Nittedal for to år siden, sier Ottmann til Dagbladet.no.

Og han får følge av avdelingssjef Ragnar Kvennodd i Oslo brann- og redningsetat. Med virkning fra 30. september i år opphører den gamle samarbeidsavtalen mellom Hafslund Sikkerhet og brannvesenet i Oslo for drøyt 9 500 Hafslund-abonnenter 

 - Hafslund tar betalt for en tjeneste og lar brannvesenet i den andre enden gjøre jobben. En slik tjeneste hadde ikke jeg betalt for, sier Kvennodd til Dagbladet.no.

Han har samme erfaring med alle de store vekterselskapet med unntak av G4S, tidligere Falken.

- De er tydeligere og ryddigere overfor kundene om hva alarmavtalen innebærer, sier Kvennodd.


Søksmål i Østfold

Det er ikke bare brannvesenet i Oslo som ligger i konflikt med de private vaktselskapene. Det er turbulens flere steder i landet, og både bransjen og brannetaten venter på resultatet av et søksmål i Østfold.

Brannvesenet i Fredrikstad har stevnet Hafslund Sikkerhet for ubetalte fakturaer for et sekssifret beløp.

- Det er vanlig over hele landet at brannvesenet sender regninger til vaktselskapene på mellom 5 000 og 25 000 kroner hvis vi rykker ut på grunn av alarmfeil. Hvis det ER brann, kommer det selvsagt ingen regning, sier avdelingssjefen i Oslo brann- og redningsetat.

Og det var nettopp frykten for å måtte betale brannvesenet som gjorde at Hafslund drøyde et kvarter med å varsle Asker og Bærum brannvesen om alarmen i Ottmanns hus.

Slik har Thomas Ottmann konkludert etter at en Hafslund-ansatt fortalte at selskapet risikerte en regning på 7 000 kroner hvis de hadde varslet brannvesenet omgående og det hadde vært en falsk alarm.


Skader for én million

Brannen, som ble antent av solstråler i et sminkespeil slik de tekniske undersøkelsene viser, får trolig et skadeomfang på en million kroner.

- Hadde Hafslund reagert slik vi ble enige om på mobiltelefonen, ville totalregningen blitt den ødelagte buksen der brannen startet. Vi er ikke ute etter hevn over Hafslund Sikkerhet, men vil bare advare folk så de slipper samme opplevelse som oss. Både brannvesenet, politiet og forsikringsselskapet har opptrådt forbilledlig, påpeker Ottmann.

Det hører med til historien at datteren på 13 kom hjem i huset i Bjerkealleen på Høvik etter at brannalarmen var gått. Hafslund-sentralen fikk kontakt på telefonen, og dirigerte 13-åringen opp på rommet der det brant.

Beklaget i hemmelig møte

Både dette og andre rutinebrudd har to representanter for ledelsen i Hafslund Sikkerhet beklaget i et møte med Ottmann, og tilbudt seg å betale 25 000 kroner i tort og svie for familiens uheldige opplevelser. Hafslund-ledelsen satte som forutsetning for møtet at det ikke var media, jurister eller vitner tilstede.

Nå avvikler familien Ottmann avtalen med Hafslund Sikkerhet og kjøper de samme tjenestene fra Asker og Bærum brannvesen i stedet - inkludert tyverialarm.

Hafslund beklager

Pressekontakt Katarina Finneng i Hafslund sier til Dagbladet.no at det er en menneskelig svikt som ligger bak saken.

- Det har helt klart skjedd et brudd i våre rutiner, noe vi selvfølgelig beklager. Det er en menneskelig svikt det er snakk om, og den ansatte det gjelder har fått en skriftlig advarsel, sier pressekontakt Katarina Finneng i Hafslund, til Dagbladet.no.

Finneng understreker at rutinene er å varsle brannvesenet umiddelbart.

- Familien godtok en kompensasjon fra oss, og har i det hele tatt virket fornøyd med beklagelsen og vår innsats i ettertid. Vi har gjort vårt ytterste for å vise at vi dypt beklager denne svikten, sier Finneng.

Pressekontakten avviser at Hafslund frykter gebyret som medfører ved falsk alarm.

- Vekteren har aldri vært i kontakt med verken Ottmann eller media. At vi frykter å måtte betale et gebyr for falsk alarm er feil. Bransjen, i samarbeid med NHO Service betaler et løpende beløp, pålydende to rettsgebyr, slik at vi vet hva vi har å forholde oss til, hele tiden.

- Brannvesenet skal alltid varsles, uansett, gjentar hun.

Finneng forklarer at det jobbes med å styrke rutinene i forhold til brannvesenet.

- Det finnes over 350 forskjellige brannetater i Norge. Mange har forskjellige rutiner på hvordan de ønsker å bli varslet. Sammen med NHO Service jobber vi med å finne en løsning slik at vi hele tiden vet hva vi har å forholde oss til, sier hun.

SKEPTISK: Avdelingssjef i Oslo brann-og redningsetat, Ragnar Kvennodd, mener Hafslund tar betalt for en jobb brannvesenet gjør.
BEKLAGER: Pressekontakt Katarina Finneng i Hafslund beklager brudd i rutinene. Brannvesenet skal alltid varsles, sier hun.
VIL ADVARE: Familen Ottmanns hus brant mens familien var på Syden-ferie. Nå vil Thomas Ottmann advare andre, slik at de slipper samme opplevelse.