Brannvesenet kan ikke redde liv i tunnelene

Oslo brannvesen kan ikke yte livreddende innsats hviset tog blir stående i brann i en av T-banetunnelene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Truer med å stenge T-banen

Forholdene er for vanskelige. Oslo brann- og redningsetat (OBRE) gjennomførte i 1998 kontroller i alle de ni T-banetunnelene. En skremmende liste over feil og mangler ble funnet.

Det ville ta for lang tid for redningsfolkene å komme gjennom flammer og varme fram til folk i vognene. Mulighetene for livreddende innsats er begrenset.

T-banen baserer seg på at folk må redde seg selv.

I de åtte mindre tunneler øst for hovedtunnelen gjennom sentrum, ble en rekke feil og mangler funnet, påpekt og forlangt utbedret:

  • Ingen nødutganger. Eneste rømningsvei er tunnelåpningene.
  • Mangler rømningsskilt, med få unntak.
  • Mangler oversikt over ansvarsfordeling av oppgaver ved brann og ulykker.
  • Mangelfull eller ikke-eksisterende dokumentasjon av de tekniske anleggene, og av prosedyrene ved en katastrofe.
  • Brannøvelse er ikke holdt, noe som skal gjøres hvert annet år.
  • Mangler systembeskrivelse av overstyring av nødbrems på togene.
  • Mangler prosedyre for bakking av tog i tunnelen.
  • Mangler dokumentasjon av vedlikehold av radio, strømskinner, nødlys og skilt.
  • Nødlys manglet eller virket ikke, ordinært lys var svært dårlig ett sted.
  • Vedlikeholdsinstruks og systembeskrivelse for radioanlegg manglet.
  • Vurdering av brannventilasjonen må foretas av eksternt firma.
  • I det store tunnelsystemet under Oslo sentrum, fra Majorstua til Hasle/Ensjø (totalt 7,9 km) var tilstanden noe bedre, men også her går mange av feilene igjen.

Øvelse

Oslo Sporveier har gjennomført utbedringer, dokumentasjon og risikoanalyser av tunnelene. I neste uke vil en brannøvelse bli avholdt. Likevel vil brannvesenets nedslående konklusjon neppe forandre seg radikalt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer