TURBULENT BRANSJE: Espen Andersen ved BI mener årsaken til de usikre forholdene i luftfartsbransjen koker ned til en enkel oppskrift. Hovedproblemet er at flyselskapene ikke tjener penger.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
TURBULENT BRANSJE: Espen Andersen ved BI mener årsaken til de usikre forholdene i luftfartsbransjen koker ned til en enkel oppskrift. Hovedproblemet er at flyselskapene ikke tjener penger. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

- Bransjen er økonomisk skrudd sammen slik at det blir turbulent

- Selskapene som faktisk flyr flyene, tjener ikke penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk på BI, mener årsaken til at luftfartsbransjen er så turbulent, består av tre elementer.

- Det koker ned til en veldig enkelt oppskrift. Flybransjen har svært høye faste kostander. Og disse må betales uansett. Videre har de også et ikke-differensierbart produkt. Et flysete er et flysete, og hvis man fjerner Eurobonus, så er SAS og Norwegian det samme produktet, sier Andersen.

- Selskapenes kunder er også svært prissensitive. Når man skal på ferie, er prisen på flybilletten det første man sjekker. Så bruker man heller litt mer penger på hoteller og restauranter, sier Andersen.

Stor usikkerhet Det hersker stor usikkerhet i både SAS og Norwegian om dagen.

SAS stevnet egne kabinansatte i Danmark lørdag, etter at ikke møtte opp på jobb. Arbeidsretten i Danmark påla så de kabinansatte å gjenoppta arbeidet søndag, noe som ikke skjedde.

I Norwegian har streiken til pilotene tilspisset seg, og mandag holdt Norwegian ekstraordinært styremøte på Fornebu. Der satt de i seks timer.

Norwegian mente at pilotene ikke møtte opp til forhandlingene, mens pilotene mente at det ikke var avtalt noe møte mandag. Onsdag streiker alle pilotene.

Styreleder i Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kise, kaller situasjonen alvorlig, og at den setter selskapets fremtid på spill.

- Tjener ikke penger Andersen mener at oppskriftens tre ingredienser fører til en situasjon hvor flyselskapene blir taperne.

- Flyserviceselskapene tjener penger og flyplassene tjener masse penger. Men selve primærtjenesten, de som faktisk flyr, tjener ikke penger, sier Andersen.

Han forklarer at ingen i Norwegian tar ut kjempeoverskudd, og at selskapet heller ikke opererer med store lederlønninger.

- Aksjen har gått i været, men den komme til å falle som en stein hvis disse problemene fortsetter, mener Andersen.

Presset bransje - Flybransjen er presset fra alle kanter. Eierne tjener ikke penger de heller. Hvis man gjør en strategisk analyse, så er ikke flybransjen et sted man ønsker å operere i. De som allerede er i bransjen, må bare takle situasjonen så godt som mulig, sier Andersen.

- Selskapene må kutte kostander der de kan. Og så lenge vi velger de billigste flybillettene hver dag, så vinner selskapet som kan tilby reisen til lavest pris, påpeker Andersen.

Andersen regner med at pilotene i Norwegian Air Norway og moderselskapet Norwegian Air Shuttle vil komme fram til en kompromissløsning.

Ifølge ham har begge parter for mye å tape.

SAS og Norwegian skiller lag Ifølge Andersen er Eurobonus og medlemskap i Star Alliance, hvor passasjerer kan tjene og bruke poeng hos mange forskjellige flyselskaper, fortrinnet til SAS.

- Norwegian sitt konkurransefortrinn er deres svært nye flyflåte som de har klart å kjøpe billig. De har også vært flinke til å være effektive i utnyttelsen av personalet. De har også gode datasystemer, men her er de andre i ferd med å ta dem igjen, sier Andersen.

Ifølge Andersen begynner Norwegian å ligne mer og mer på Ryan Air, mens SAS peiler seg inn på forretningsmarkedet.

- Selskapene skiller dermed litt lag. Norwegian vokser i utlandet, mens SAS ikke har noe ønske om å bli større på langdistansemarkedet. De ønsker å holde seg i Skandinavia, forklarer Andersen.