Brasils travleste flyplass kan bli stengt

Full ordkrig etter tirsdagens katastrofe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det er fortsatt høyst uklart hvorfor et passasjerfly krasjet ved Congonhas-flyplassen i São Paulo tirsdag kveld. Flyulykken, som krevde over 200 liv, er den verste i Brasils historie, og nå ønsker den føderale påtalemyndigheten å stenge Congonhas, landets travleste flyplass, mens etterforskningen pågår, skriver New York Times.

På Congonhas, som stort sett brukes til innenlandsflyginger i det enorme landet, lander ca. 50 fly i timen.

Krasjet i bygning

Alle de 186 om bord i en Airbus A320-maskin tilhørende flyselskapet TAM, samt et ukjent antall personer på bakken, døde da flyet ikke stoppet under landing, men fortsatte over en tett trafikkert motorvei og til slutt krasjet inn i en bygning – også tilhørende TAM – og eksploderte.

Det som spesielt skaper forvirring når man skal prøve å forklare katastrofen, er hvorfor TAM-flyet tilsynelatende akselererte etter touchdown på den korte og glatte rullebanen, som nylig har fått nytt dekke, men som ennå ikke har fått dreneringsspor.

Flere tror piloten prøvde å ta av igjen da han innså at flyet ikke ville være i stand til å stoppe i tide, mens andre tror han kom inn for landing for fort, og at ulykken var hans skyld.

Sjefen for det brasilianske luftfartstilsynet, José Carlos Pereira, har uttalt at rullebanen er trygg for fly av en størrelse som A320, og at rullebanen ikke kan klandres.

– Regjeringen prøver åpenbart å overbevise offentligheten om at rullebanen på Congonhas ikke var årsaken til ulykken. De kommer til å gjøre alt de kan for å gi piloten skylda, sier Elnio Borges, sjef for pilotforeningen i flyselskapet Varig, til Reuters.

KATASTROFE: Bare halen er igjen av Airbus A320-maskinen som krasjet i en bygning tilhørende TAM - samme flyselskap som eier flyet - og eksploderte tirsdag kveld. Foto: DANIEL KFOURI/AFP/SCANPIX
KATASTROFE: Bare halen er igjen av Airbus A320-maskinen som krasjet i en bygning tilhørende TAM - samme flyselskap som eier flyet - og eksploderte tirsdag kveld. Foto: DANIEL KFOURI/AFP/SCANPIX Vis mer

Nå kommer det fram at den ene av Airbus A320-maskinens to bremsemotorer var ute av drift av vedlikeholdsårsaker, etter at et problem med den ble oppdaget fire dager i forveien. Det blir imidlertid ansett som forsvarlig å fly med én bremsemotor i et kortere tidsrom, inntil feilen er rettet opp.

– Ansvarsfraskrivelse

Debatten anskueliggjør i manges øyne myndighetenes ansvarsfraskrivelse når det gjelder Brasils beryktede luftfartssikkerhet; kritikerne mener myndighetene prøver å legge skylda på et mekanisk problem eller piloten og dermed slippe unna kritikken mot standarden på rullebanen.

Spesielt president Lula da Silva må tåle hard kritikk; presidenten, som ellers er glad i å gi mange og lange taler, har siden ulykken bare kommet med en kort kondolanseerklæring.

Seinest i februar i år nedla en føderal dommer et forbud mot store fly på rullebanen, men flere flytyper ble seinere fritatt fra forbudet, blant annet med henvisning til de økonomiske konsekvensene.

Til nå er 188 omkomne funnet, men bare 25 er identifisert.

Nå håper etterforskerne at analysen av ferdsskriveren vil gi svar på hvorfor flyet akselererte istedenfor å sakke.

LANDER PÅ SKANDALEFLYPLASSEN: Et TAM-fly lander på Congonhas mens etterforskere gransker rullebanen etter ulykken.
FÅR KRITIKK: Den ellers så taletrengte president Lula da Silva har knapt åpnet munnen etter tirsdagens ulykke.