Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Breivik kjørte forbi politibil på vei til Utøya

Tjenestemennene i bilen ante ikke at et vitne allerede hadde gitt politiet registreringsnummeret og beskrivelsen av bilen.

PÅ VEI MOT UTØYA: Breiviks bil er her fanget opp av et overvåkningskamera på Skøyen. Foto: Rapporten
PÅ VEI MOT UTØYA: Breiviks bil er her fanget opp av et overvåkningskamera på Skøyen. Foto: Rapporten Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 22. julikommisjonen påpeker en rekke svakheter i politiets varslingssystemer i større saker.

- Politiet har ikke muligheten i dag til å sende tekst, bilder eller kartopplysninger til patruljene. Alle disse forholdene er av sentral betydning for politiets evne til å kunne motta informasjon på stedet, heter det i rapporten.

Kommisjonen sier erfaringene fra politiaksjonen 22. juli er at muligheten til å sende tekstvarsler «uten den sårbare avhengigheten av dårlige radio- og lydforhold» «ville ha bidratt til en raskere politiaksjon». 

Kjørte forbi politibil Kommisjonen beskriver følgende:

- Kort tid etter eksplosjonen kjørte en politibil fra Agder politidistrikt gjennom Oslo og inn i Bjørvikatunnelen. Den blir forbikjørt av Breivik som da er på vei til Utøya. Breivik tar av i sentrum, men de to bilene møtes igjen på E18 ved Lysaker kl. 15.57. Politibilen kjørte etter Breivik, helt til han kjørte av ved Sandvika.

BREIVIK OG POLITIET: Breivik kjørte forbi og før politibilen fra Agder to ganger. Den røde pilen er Breiviks bil, den blå politibilen fra Agder.
BREIVIK OG POLITIET: Breivik kjørte forbi og før politibilen fra Agder to ganger. Den røde pilen er Breiviks bil, den blå politibilen fra Agder. Vis mer

- Dette skjer etter at politiet hadde fått tips om bilen. Patruljen hadde ikke fått noen ordre eller meldinger, og operasjonssentralen visste ikke at bilen var der. En dataløsning i bilen kunne formidlet både en etterlysning, og gitt operasjonssentralen oversikt over bilens posisjon.

Tipset om Breivik og bilen ble liggende ulest på politiets operasjonssentral i 19 minutter, før en operatør tilfeldigvis plukket opp lappen det var skrevet på.

Manglende Riksalarm Det ble heller ikke sendt ut Riksalarm via Kripos før kl. 16.43, altså etter at Breivik hadde ankommet Utvika.

- Etter å ha blitt klar over bombeeksplosjonen i Oslo tok vaktlederen ved desken selv kontakt med operasjonslederen i Oslo for å høre om det var noe Kripos kunne bistå med, heter det i rapporten.

FINSKE FORHOLD: Finske politifolk har mulighet til å få tekstvarsler og kartposisjoner direkte til bilene. Det har ikke norsk politi. Foto: Rapporten
FINSKE FORHOLD: Finske politifolk har mulighet til å få tekstvarsler og kartposisjoner direkte til bilene. Det har ikke norsk politi. Foto: Rapporten Vis mer

Samtalen er gjengitt i rapporten:

Oslo: «Ja, altså, du kan jo få, altså det var kanskje interessant å kanskje varsle, ta en nasjonal varsling.»

Kripos: «Ja, hva vil du skal stå i den?»

Oslo: «Nei, altså for at da er det nå interessant for det er sett en bil her Jaha. En grå liten varebil. Grå liten varebil. VH24605. Så om du kan sende ut, altså en nasjonal varsling på at det har vært et angrep her, og så at politidistriktene faktisk har denne her litt i mente.»

Kripos: «Den bilen?»

Oslo: «Ja. Og ellers annen aktivitet, for det kan jo være interessant mot grenseoverganger. Mmm, kanskje varsle Tollvesenet, som er på de fleste grenser i hvert fall.»

Kom ikke fram Vaktlederen ønsket å avvente for kanskje å få inn noe mer konkret informasjon. Etter en tid ankom en erfaren kollega som kjente alarmsystemet. Han sendte ut melding kl. 16.43:

«Riksalarm — Eksplosjon Mulig(e) bombe(r) i Oslo sentrumDet vises til medieoppslag i saken. Det anmodes om at man ser etter en liten grå varebil, mulig reg nr 24605. Det er pr nå ukjent relasjon mellom eksplosjon og kjøretøyet, men dersom det påtreffes varsles Desken eller Oslo pd for ytterligere instruksjoner.Det anmodes om å utvise forholdsmessig forsiktighet ved tilnærming til kjøretøyet. Ytterligere informasjon vil følge» 

Denne alarmen kom før øvrig ikke fram til en rekke distrikter.

Ser til Finland Politiets beredskapsevne og oppgaveløsning er i dag ikke tilstrekkelig tilpasset samfunnets forventninger og den risikoen samfunnet står overfor, heter det i rapporten.

- Finsk politi tok i bruk terminaler i sine biler for sju år siden. I dag finnes det slike i 75 prosent av alle politiets utrykningskjøretøy. En rekke andre land har patruljene dataverktøy som sin primære oppgaveløser og har arbeidet systematisk med å gjøre mer informasjon tilgjengelig ut til patruljene både for å bidra til mer effektivitet og kvalitet i løsning av oppgaver, samt å gi patruljene økt sikkerhet, skriver kommisjonen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media