Breiviks fantasiår 2083 brukt i Lacoste-reklame

Den siktede terroristen Anders Behring Breivik er ikke den første som bruker året 2083 i en framtidsvisjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge den siktede massemorderen Anders Behring Breivik er 2083 året hvor alle muslimer vil være drevet ut av Europa. Dette årstallet er også tittelen på hans såkalte manifest.

- 11. september 2083 vil den tredje bølgen av jihad være slått tilbake, og det multikulturalistiske hegemoniet i Vest-Europa vil være knust og ligge i ruiner, nøyaktig 400 år etter at vi vant slaget i Wien, skriver han i det bisarre dokumentet.

Beleiringen av Wien er en begivenhet som blant høyreekstremister er blitt et symbol på den påståtte muslimske trusselen mot Europa.

- Det er ingen som bestrider at det fant sted et stort slag i 1683, det var en stor og spennende historie, men hele den måten å lese historie på er idiotisk og infantil, sier professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo, Torkel Brekke, til Dagbladet.

- Apokalyptisk tankegang Breivik er som kjent motivert av forakt for det han kaller «kulturell marxisme» eller «multikulturalisme». Han mener selv han er soldat i en krig, og at terrorangrepet i Oslo og massakren på Utøya var en del av denne krigen, som ifølge Breivik vil være over om rundt 70 år.

Torkel Brekke mener tankegangen hans minner mye om fascistiske kristenfundamentalister i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De er også veldig opptatt av årstall, store slag og at jorda kommer til å gå under. Jeg ser blant annet paralleller til apokalyptiske ideer om tida fram til «det store slaget», sier han.

Science fiction Den terrorsiktede er ikke den første som benytter seg av årstallet 2083. Årstallet er blant annet brukt i dataspill og science fiction, samt i framtidsromanen «Surviving Antarctica: Reality TV 2083» fra 2005. 2083 var også, helt tilfeldig, tema for et framtidsarrangement for norsk ungdom på slutten av 90-tallet.

Årstallet dukker også opp i Nostradamus profetier. Han spår en islamsk invasjon i det østre Middelhavet. I september dette året skal Hellas bli erobret, ifølge spåmannen.

Lacoste-kampanje Årstallet 2083 er også blitt brukt i en reklamekampanje for Lacoste, Breiviks selverklærte yndlingsmerke. Ifølge importør av Lacoste i Norge, Øistein Gulbrandsen, var 2083 et helt tilfeldig årstall for deres kampanje, som var en slags framtidsvisjon.

- Denne kampanjen ble produsert i forbindelse med vårt 75-årsjubileum for tre år siden, sier Gulbrandsen.

Han forklarer videre at de for moro skyld ville prøve å se for seg hvordan idretten og Lacoste ville se ut ved neste 75-årsjubileum.

Anders Behring Breivik mener at det å bruke Lacoste er gunstig for å bli oppfattet som en person av «velutdannet, europeisk og konservativ»-karakter. På vei til fengslingsmøtet noen dager etter terrorangrepene ble han fotografert smilende - i en rød genser med det karakteristiske krokodillemerket på brystet.

Ingen nedgang Merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting sier til E24 at Behring Breiviks fascinasjon for Lacoste er skadelig for merkevarenavnet.

Importør av Lacoste i Norge, Øistein Gulbrandsen, sa til Dagbladet i helga at han ikke tror folk henger seg opp i av Behring Breivik var opptatt av merket.

Han har ikke merket noen nedgang i etterspørselen etter klærne som følge av at det ble kjent at massemorderen bruker merket, og har foreløpig ingen planer om å endre noe rundt markedsføringen av Lacoste.

- Jeg tror ikke folk tenker så mye på det. Jeg tror folk er mer opptatt av ofrene hans, og den skaden han har gjort, sier Gulbrandsen.

MENER HAN ER I KRIG: «2083» er tittelen på Anders Behring Breiviks såkalte manifest. Han mener dette er året hvor alle muslimene vil være drevet ut av Europa. Foto: AP Photo/Virginia Mayo
MENER HAN ER I KRIG: «2083» er tittelen på Anders Behring Breiviks såkalte manifest. Han mener dette er året hvor alle muslimene vil være drevet ut av Europa. Foto: AP Photo/Virginia Mayo Vis mer