Bremser til det brenner

MÅBØDALEN (Dagbladet): Svidde bremser kan være årsaken til ulykken i Seljestad-tunnelen. Vogntog har ofte problemer med bremsene ned Måbødalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå rykker politi og veivesen ut på de bratte nedstigningene fra Haukeli og Hardangervidda - Brannvesenet i Eidfjord hadde sommeren for to år siden tjue utrykninger der de slukket bremsene på vogntog nederst i Måbødalen, sier Geir Brekke, informasjonsleder i Statens vegvesen i Hordaland. Derfor ble skilt med flammer som slikker ut av vogntogene, plassert på veistrekningen, som eneste sted i landet. Det gjelder å ha lav fart og ikke bremse, ellers kan bremsene lett ta fyr.

Flammer

Det er kjent at vogntrekket som forårsaket kjedekollisjonen i Seljestad-tunnelen ikke greide å bremse, og at flammer umiddelbart slo ut fra fronten. Tunnelen ligger på nedstigningen fra Haukeli. - Konsekvensen av ulykken ville vært langt større om det var et vogntog og ikke bare vogntrekket som mistet bremsene, sier Brekke. På dødsveien i Måbødalen måtte et russisk vogntog kjøles ned før det fikk fortsette, da politi og veivesen tok stikkontroll forrige uke. Flere fikk beskjed om «å ta det med ro». - Østeuropeiske vogntog har ikke samme kvalitet som på våre biler. Bremsene skal bare brukes til å stoppe, ikke holde farten nede, ellers går det galt. Flere ganger har brannvesenet i Eidfjord måttet rykke ut for å slukke bremser på russiske biler som har tatt fyr, sier Brekke.

Forbannelse

Bremsesvikt er en forbannelse i Måbødalen. Det er 1100 meter fra toppen på Dyranut der veien kaster seg ned Måbødalen mot Eidfjord. Tolv barn og fire voksne mistet livet i den tragiske bussulykken i 1988, da bremsene på en svensk turistbuss sviktet og tok fyr i Måbødals-tunnelen. Bussen hadde bare én bremse. I 1998 mistet en trailersjåfør fra Bergen livet da bremsene sviktet - han hadde flyttelass med i vogntoget. En polsk semitrailersjåfør mistet bremsene på nesten samme strekning sommeren 1998 Eieren av redningsbilen i Eidfjord, Bjørn Lægreid, regner med utrykning i sommer. - Etter at skiltingen kom, er det blitt mye bedre, men jeg venter noen i år også. Utenlandske sjåfører er ikke vant til norske veier og har for stor fart.