Bremsesvikt kan skyldes is

Før NSBs uhellskommisjon får sjansen til å gjøre undersøkelser på det brennende toget, kan ingen vite hvorfor bremsene sviktet. Ising i bremseledningen er en av teoriene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bremsene på norske tog er basert på trykkluft. En ledning som går gjennom hele toget, og er en sentral del av bremsesystemet. Når trykket faller utløses bremseskivene mot hjulene. Derfor vil bremsene automatisk gå i stopp dersom det oppstår brudd på ledningen. En av teoriene om bremsesvikten er at det kan ha oppstått isdannelser inne i denne ledningen.

Dette kan ha tettet den og opprettholdt trykket, selv om lokføreren forsøkte å senke det. Natt til onsdag kveld skiftet været raskt fra mildt snøvær til en kald natt. Værteorien kan forklare hvorfor det ikke ble oppdaget feil under testene kort tid før ulykken.

NSB kunne i går kveld ikke utelukke at toget hadde blitt utsatt for sabotasje.