Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Brev avslører krav for overtakelse

Lufttransport krever klare rammer og langtidskontrakter for å tre inn i ambulansetjenesten igjen. Selskapet nekter å være med på en «lappeteppeløsning» i nord, viser et brev Dagbladet har fått tilgang på.

KAMP OM AMBULANSEN: Opposisjonen på Stortinget krever at Babcocks kontrakt sies opp. Lufttransport, den gamle operatøren, ønsker langsiktige rammevilkår for å overta. Foto: Foto: BSAA / NTB scanpix
KAMP OM AMBULANSEN: Opposisjonen på Stortinget krever at Babcocks kontrakt sies opp. Lufttransport, den gamle operatøren, ønsker langsiktige rammevilkår for å overta. Foto: Foto: BSAA / NTB scanpix Vis mer

I et brev til Luftambulansetjenesten HF gjør Lufttransport det klart på hvilke vilkår de kan tre inn som operatør av luftambulansen igjen.

Dagbladet har sett brevet. Her krever Lufttransport i praksis at myndighetene sier opp kontrakten med Babcock.

En lappeteppeløsning, hvor Lufttransport fyller hullene Babcocks drift eventuelt etterlater seg, går selskapet ikke med på, kommer det fram av brevet.

Lufttransport tapte anbudskampen mot Babcock i 2018, og har i dag ambulansefly stående på bakken. Selskapet har startet en kontrollert avvikling av ambulanseflydriften.

Het sak

Etter at tekniske problemer satte fem av elleve ambulansefly på bakken i nord, har kritikken haglet mot operatøren Babcock.

Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil skrote kontrakten med selskapet - en av landets fremste anbudseksperter mener også at grunnlaget for å si opp kontrakten er til stede.

Ledelsen i Babcock beklager problemene, og avslørte overfor Dagbladet i dag at de ba om en gradvis opptrapping av drift ved overtakelse.

Tre scenarioer

I brevet fra Lufttransport til myndighetene skisseres det tre scenarioer med Lufttransport som aktør for ambulansefly.

BREVET: Her gir Lufttransport tre ulike scenarier hvor de kan tre inn i ambulansetjenesten igjen.
BREVET: Her gir Lufttransport tre ulike scenarier hvor de kan tre inn i ambulansetjenesten igjen. Vis mer

Scenario én innebærer at Lufttransport gis en direkte kontrakt på å drive ambulansetjenesten. Selskapet foreslår selv en tidsramme på fem eller seks år.

Scenario to går ut på å leie ut kortbanefly til Babcock, og la Lufttransport drive tekniske operasjon på flyene.

Scenario nummer tre går ut på at Lufttransport tar over hele ambulansetjenesten på nasjonalt plan:

«Med de samme argumenter som scenario én er det fortsatt mulig å berge hele ambulansetjenesten, og få denne tilbake på et høyt driftstabilt nivå, med samme stordriftsfordeler lå til grunn før 01.07.2019. Dette kan gjøres ved at Lufttransport overtar alle landets baser», står det i brevet.

Brevet er signert Frank Wilhelmsen, administrerende direktør i Lufttransport.

Vil ha langtidskontrakt

I Wilhelmsens konklusjon i brevet slår han fast at det beste for ambulansetjenesten er at staten går med på scenario én eller scenario tre. Dette medfører altså at Lufttransport gis en lang kontrakt for drift av ambulanseflyene i nord eller i hele landet.

- Det vi forsøker å si i tilbakemeldingen til Luftambulansetjenesten er at vi ikke ønsker å tre inn som operatør i tjenesten for kortere tid, vi tror heller ikke det vil avhjelpe situasjonen, da vi er avhengig av piloter fra Babcock, forklarer Frank Wilhelmsen overfor Dagbladet.

- Hvis vi skal inn som operatør på en eller flere baser, må det dermed være for en langtidskontrakt, fortsetter han.

Kan også leie ut fly

Lufttransport har denne høsten startet nedbyggingen av sin flyambulansetjeneste. Det har medført oppsigelser og avvikling av avtaler med underleverandører.

- Det er etter vår oppfatning for krevende å reversere denne prosessen for en kortere periode. Vi kan også leie ut våre fly, som da opereres av Babcock, fortsetter Wilhelmsen.

Brøt sammen

I fjor vår brøt forhandlinger mellom Babcock og Norsk Flygerforbund om å overta piloter og annet personell sammen.

Da en rekke piloter meldte seg uskikket til å fly, satte den daværende operatøren Lufttransport FW først samtlige fly på bakken.

Utover våren fortsatte problemene. Lufttransport FW klarte ikke å opprettholde full beredskap, angivelig fordi en rekke ansatte fryktet for jobbene sine og søkte seg bort.

Opposisjonen på Stortinget, inkludert KrF, fattet da et vedtak om å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».