- Brev kan være så vanskelig formulert at folk ikke skjønner dem

Sykehusene skriver så kronglete brev at pasientene ikke skjønner sine rettigheter, mener Oslos helse- og sosialombud Anne-Lise Kristensen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kristensen utdyper problemet i sin årsrapport som offentliggjøres denne uka. Hun mener de uforståelige brevene kan hjelpe de mest ressurssterke til å ta seg fram i sykehuskøene, skriver Aftenposten.

Tall som avisa har hentet inn fra HELFO, viser at 60 prosent av dem som klager, rykker fram i pasientkøen.

- Problemet kan enten være at pasientene ikke får den nødvendige informasjonen om hvilke rettigheter de har. Brevene er i hvert fall ikke skrevet slik at pasientene oppmuntres til å ta vare på sine rettigheter. Brev kan også være så vanskelig formulert at folk rett og slett ikke skjønner dem, sier Kristensen.

- At pasienter som klager, kommer foran andre pasienter med samme lidelser og hjelpebehov, er en klart ulovlig praksis, i strid med kravet om medisinskfaglige vurderinger og er etisk svært betenkelig, sier hun.

Direktør Bjørn-Inge Larsen i Helsedirektoratet sier de har fått mange tilbakemeldinger fra folk som synes brev fra helseforetakene kan være vanskelige å forstå.

(NTB)