PÅ IS?: Amerikanske fagforeninger krever at søknaden til det britiske selskapet Norwegian Air UK Ltd (NAUK) legges på is til det er klart hvilke internasjonale avtaler som vil gjelde etter en britisk utmelding av EU. Her et Norwegian-fly på London Gatwick Airport. Foto: Scanpix
PÅ IS?: Amerikanske fagforeninger krever at søknaden til det britiske selskapet Norwegian Air UK Ltd (NAUK) legges på is til det er klart hvilke internasjonale avtaler som vil gjelde etter en britisk utmelding av EU. Her et Norwegian-fly på London Gatwick Airport. Foto: ScanpixVis mer

Brexit kan gi Norwegian mer lisens-trøbbel i USA

- Usikkert hvilke avtaler som gjelder etter britenes EU-nei, mener fagforeninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Britenes nei til å fortsatt være medlem i EU kan skape hindringer for en Norwegian-søknad om flytillatelse mellom Storbritannia og USA.

Flere amerikanske fagforeninger krever nemlig nå at søknaden til det britiske selskapet Norwegian Air UK Ltd (NAUK) legges på is til det er klart hvilke internasjonale avtaler som vil gjelde etter en Brexit.

- Storbritannia er fortsatt en del av EU og dette vil ikke endres før forhandlingene mellom Storbritannia og EU er fullført, sier pressekontakt i Norwegian, Astrid Mannion , og påpeker at noen estimerer at dette kan ta opptil to år.

- Vi ser derfor ikke hvordan britenes Brexit vil ha noen påvirkning på vår søknad om flytillatelse.

TRØBBEL OG MER TRØBBEL: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet i over to år på en flytillatelse til USA for Norwegians irske datterselskap. Nå kan Brexit skape nye problemer - denne gangen for Norwegians britiske datterselskap Norwegian Air UK. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
TRØBBEL OG MER TRØBBEL: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet i over to år på en flytillatelse til USA for Norwegians irske datterselskap. Nå kan Brexit skape nye problemer - denne gangen for Norwegians britiske datterselskap Norwegian Air UK. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

«Bermuda II»

- Når Brexit er fullført, er ikke Storbritannia lenger et medlemsland i EU, og derfor ikke lenger part i ATA (Air Transport Agreement), skriver de amerikanske fagforeningene i et ferskt høringsbrev om saken som behandles i det amerikanske transportdepartementet.

Fagforeningene skriver videre at avtalen som ble inngått mellom USA, Storbritannia og Nord-Irland i 1977 («Bermuda II»), kan bli gjeldende etter britenes utmelding.

I «Bermuda II» kreves det at flyselskaper som skal komme inn under avtalen, i stor grad må være eid fra et av de tre landene.

- Kvalifiserer ikke

- Gitt at NAUK er eid av Norwegian Air Shuttle, som er norsk, er de derfor ikke kvalifiserte, heter det i brevet som krever at søknad legges på is inntil videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fagforeningene som har undertegnet er Air Line Pilots Association (ALPA), AFL-CIO, Association of Flight Attendants-CWA og International Association of Machinists and Aerospace Workers.

Norwegian Air UK Ltd søkte om flytillatelse i desember i fjor.

Kjos ikke bekymret

- Jeg er sikker på at vi takler eventuelle forstyrrelser i trafikkrettigheter etter Storbritannias Brexit, fordi vi allerede har lisenser i regionen, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, til Reuters.

Flyselskaper med en tung UK-fokus, inkludert easyJet, Ryanair, IAG og Wizz Air må kanskje vurdere å sette opp nye driftsenheter for å komme seg rundt eventuelle nye restriksjoner.

- Men vi er bedre rustet enn andre fordi vi har driftstillatelser både i og utenfor Storbritannia, sier Kjos til nyhetsbyrået.

- Vi har en EU-lisens, britisk lisens og norsk lisens, sier han.

Foreløpig ja

En tilsvarende søknad fra det irske selskapet Norwegian Air International (NAI) har helt siden 2013 vært til behandling i USAs transportdepartement (DOT), mens krangelen har rast mellom Norwegians ledelse på den ene siden, og norske og amerikanske fagforeninger på den andre.

Norwegian har i mellomtida flydd til USA på sin norske lisens.

I april i år ga DOT et foreløpig ja til NAIs søknad.