Britene dropper den klassiske tekoppen

Tevaner i Storbritannia trues av nye drikketrender.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): «Would you like a cup of tea, sir», er et spørsmål du knapt kan unngå om du besøker de britiske øyer. Som regel blir man servert en teblanding hvor svart te er hovedingrediensen.

De mest kjente merkene er English Breakfast, Earl Grey, Prince of Wales og Lipton\'s Yellow.

I Storbritannia har man egne temerker for døgnets forskjellige tider og anledninger. Blant annet drikker ikke te-kjennere Earl Grey før klokken 12 på dagen.

Te-tradisjonene i Storbritannia oppsto på 1600-tallet, men det var først på 1800-tallet at salget virkelig skjøt fart blant de store massene. Da te-posen ble oppfunnet økte salget ytterligere.

Ungdom drikker mindre

Men de siste to årene har salget av de klassiske te-merkene falt dramatisk i Storbritannia. Salg av teposer har falt med 16 prosent, mens salget av løs mørk te har falt med ni prosent.

Ungdom drikker mindre te, og når de først drikker te, så velger de nye smakssammensetninger som deres foreldre ikke drakk. Grønn te er in, det samme er fruktte og te fremstilt av urter. Is-te på boks er også populært, fastslår markedsanalyseselskapet Mintel, som har undersøkt britenes te-vaner.

Salget av grønn te har økt med 50 prosent de siste to årene. Frukt- og urtete har økt med 30 prosent. Men det er ikke bare forskjellige te-smaker som utfordrer de klassiske merkene. Salget av kaffe, juice, brus og vann på flaske øker.

Kjendis-te

Analytikere som studerer te-markedet mener selskaper som Twinings og Lipton må tenke nytt om de skal selge like mye klassisk te som tidligere. Nye merkenavn og endret markedsføring er løsningen, mener analytikerne.

Twinings har allerede tatt konsekvensen av salgssvikten og introdusert noe de kaller Everyday Tea. Skuespilleren Stephen Fry brukes som blikkfang i tv-reklamer for å selge teen.

SLURP:</B> Britenes statsminister Tony Blair blir ofte sett med en kopp te i hånden. Hvilken smak han foretrekker vites ikke.