BLE ØDELAGT: Dette var blant de tyske flyene som ble ødelagt på Kjevik etter krigen. Bildet skal være tatt i 1946. Foto: Privat
BLE ØDELAGT: Dette var blant de tyske flyene som ble ødelagt på Kjevik etter krigen. Bildet skal være tatt i 1946. Foto: PrivatVis mer

Britene gravde ned tyske fly i Norge

- Elektroniske kart viser hvilken dybde det ligger på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Briten David Cundall (62) trodde han kunne finne 36 nedgravde Spitfire-jagerfly i Burma, som han mente var gravd ned etter 2. verdenskrig. Han fant ikke noe.

Men det finnes nedgravde fly i Norge. I hvert fall tyske, men trolig også britiske.

Sprengt og brent Rolf Bakken, flyentusiast og kaptein ved Luftforsvaret Kjevik, har vært med på å grave opp noen av dem.

- Det ble sprengt, brent og gravd ned deler og seksjoner fra 38 tyske fly på Kjevik, sier Bakken til Dagbladet.

- De ble lagt på et område på størrelse med en fotballbane som var 13 meter dyp, hvor det hadde blitt hentet ut sand under krigen, sier Bakken.

Han var med på utgravingen av sandtaket. Det er ifølge Bakken «tømt fullstendig».

Skannet bakken Bakken fikk på starten av 2000-tallet gjennomført en jordraderskanning av området. Det viste at det trolig ligger flydeler flere steder.

- Vi veit at det ligger nedgravde flydeler minst et annet sted og vi har et elektronisk kart som viser hvilken dybde det ligger på.

- Men vi er ikke sikre på at det er tyske flydeler. Det kan faktisk være både britiske og amerikanske. Det var en hangar som kollapsa i 1954, på grunn av store snømengder, og det stod det flere britiske fly. En del av dem ble nok bare dumpa. Så der kan det faktisk ligge deler og seksjoner til Spitfire-fly, sier Bakken.

- Hva slags stand kan de være i?

- Det er vanskelig å si. De er gravd ned i stein, løsmasser og sand. Vi har tidligere henta opp deler som har vært i veldig god stand. Og vi har funnet ting som er blitt helt ødelagt.

- Vi fant flydeler, brennvinsflasker, ølflasker og tysk porselen, sier Bakken.

Lite kjent Historien om de nedgravde flyene er kjent blant flyentusiaster og enkelte som har tjenestegjort på Kjevik, samt avislesere med svært god hukommelse. Men inntil denne artikkelen traff verdensveven, ga et enkelt googlesøk som «nedgravde tyske fly i Norge» knapt relevante treff.

- Det er en holdning blant enkelte av de som vet noe om dette om at det ikke må snakkes for mye om, for da kommer det noen og tar flyene. Tyske flyvrak er i ferd med å bli verdt mye penger på samlemarkedet, sier Anders Utgård, sjef på Luftforsvarsmuseet, til Dagbladet.

Han sier de er «ganske sikre» på at det ikke er gravd ned noen hele fly.

- Flyene ble satt fyr på, kjørt over med bulldoser og gravd ned. Det går rykter om at det et eller annet sted i Finnmark finnes en hemmelig flyhangar med tyske fly. Men det er ingen som har funnet den, eller bevis for at den skal finnes, sier Utgård.

Industripolitikk - Hvorfor ble de ødelagt?
 
- Hovedgrunnen var nok at britene ønsket at Norge heller skulle kjøpe britisk utstyr. Det var rett og slett en industripolitisk begrunnelse. Samtidig var det veldig dårlig stemning knyttet til tyskerne og tysk utstyr, sier Utgård.

Han tror ikke det skyldes frykt for at tyskerne skulle kunne få kloa i flyene igjen.

- Tyskerne var helt slått, sier han.

Berget Men enkelte fly ble berget.

- I Bardufoss var det ganske heftige diskusjoner. Der klarte Ole Reistad å berge unna noen sambandsfly, som ble brukt til utpå 50-tallet. Da ble de i praksis utkonkurrert av helikoptre.

- Det var hundrevis av tyske fly i Norge ved krigens slutt.

PÅ KJEVIK I 1945: Engelske RAF-mannskaper ved en Messerschmitt Bf 110 på Kjevik sommeren 1945. Foto: Privat
PÅ KJEVIK I 1945: Engelske RAF-mannskaper ved en Messerschmitt Bf 110 på Kjevik sommeren 1945. Foto: Privat Vis mer

Men det var ikke bare fly som ble ødelagt og dumpet. Og trolig ikke bare på Kjevik.

- Det skjedde også med annet militært utstyr, blant annet kjøretøy. Det ble kjørt ut og senka på havet. Det er mulig det også  skjedde overalt der det var tyske fly, for eksempel Bodø og Bardufoss.

Det verserer også opplysninger om at det skal ha blitt ødelagt og gravd ned fly ved Gardermoen, men dette er tilsynelatende noe mindre dokumentert.

Flyene er statens eiendom.

- Hvis man har en plan om å restaurere et fly, er det bedre å finne et flyvrak i terrenget. De er stort sett mye mindre ødelagt. Det er nok ikke så mange uoppdagete fly i terrenget, blant annet fordi tyskerne hadde egne innsatsgrupper som reiste, plukka opp det som var brukbart, og sprengte resten. Men det var en del nødlandinger på land og til havs, sier Utgård.

Vil grave igjen Rolf Bakken på Kjevik skulle gjerne gravd etter flyene igjen.

- Ja, jeg er jo flygal, sier han.

- Forrige gang vi leita, finansierte vi det selv. Vi har brukt mye private midler, så det er egentlig først og fremst et spørsmål om finansiering.

• Les mer: En oversikt over tyske fly i Norge under krigen ligger på luftwaffe.no.

Kjeviksiden har laget en god framstilling om hva som skjedde med flyene og selve flyplassen i tida etter krigen.

• Har du informasjon, tips eller innspill? Del gjerne i kommentarfeltet under eller send epost til sme@dagbladet.no.

GRAVD OPP: Del av eksosopplegg fra en Messerschmitt Bf 110 funnet på Kjevik. Foto: Rolf Bakken
GRAVD OPP: Del av eksosopplegg fra en Messerschmitt Bf 110 funnet på Kjevik. Foto: Rolf Bakken Vis mer