Bildet er fra 1999 og viser ansatte som pakker inn en av de største variantene Toblerone.  Foto: Martin Ruetschi / AP / NTB Sxanpix
Bildet er fra 1999 og viser ansatte som pakker inn en av de største variantene Toblerone.  Foto: Martin Ruetschi / AP / NTB SxanpixVis mer

Britene raser: Nå blir det lenger mellom toppene på Toblerone-sjokoladen

Skal hindre at sjokoladen blir dyrere. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den karakteristiske formen er kanskje Tobleronens viktigste egenskap.

Ifølge BBC skaper det sterke reaksjoner at Mondeléz som eier den sveitsiske sjokoladen nå lager større mellomrom på to typer Toblerone-sjokolader i Storbritannia.

Det gjelder den som nå veier 400 gram, som samtidig reduseres til 360 gram og den som tidligere var på 170 gram, som framover kommer til å veie 150 gram.

Facebook-siden sin forklarer sjokoladeprodusenten at de enten måtte sette opp prisene eller redusere størrelsen. De valgte det siste.

Facebook-posten har etter få timer flere hundre sinte kommentarer.

«Fullstending latterlig avgjørelse», skriver en. «Hvis jeg vil ha en billig etterlikning, går jeg på Lidl» skriver en annen.

Noen utbroderer: «Et interessant poeng, Toblerone, er dere villige til å endre coverbildet dere på Facebook-siden til et bilde av den nye varianten. Jeg antar svaret er nei, siden dere vet veldig godt at det ser feil ut. Det er ikke estetisk tilfredsstillende og det ser ikke lenger ut som et premiumprodukt. Gi oss i det minste tilbake den ikoniske formen.»

«Greit nok å redusere vekta til sjokoladeplaten, men hvorfor den store avstanden mellom segmentene? Jeg synes det ser dumt ut, man kunne heller bare gjort sjokoladen kortere og beholdt det opprinnelige designet.»

De trekantede bitene skal forestille en forenklet variant av Matterhorn-fjellet. Ifølge Berlingske business er Brexit grunnen til formendringen, og to trekanter forsvinner fra hver pakke. Prisøkningen skyldes helt konkret at ingrediensene har blitt dyrere.

Ifølge nettstedet skjer endringen bare i Storbritannia. Det har ikke lyktes Dagbladet å få kontakt med Mondeléz Norge.