Britisk dom får paparazziene til å skjelve

Madonna har fått sin Guy Ritchie, Catherine Zeta-Jones har fått sin Michael Douglas, og snikfotografene har fått sine bilder. Men for paparazziene kan det snart være slutt på moroa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En britisk domstol har fastslått at Douglas og Zeta Jones hadde full rett til å saksøke kjendisbladet Hello, som uten tillatelse trykket bilder fra bryllupet deres. Fotograferingen var en krenkelse av privatlivets fred, het det i kjennelsen som ble avsagt rett før jul.

Saken dreide seg imidlertid like mye om penger som om privatliv, nærmere bestemt om halvannen million dollar. Hellos erkerival OK! betalte denne summen for eksklusive rettigheter til bildene fra bryllupet i New York i oktober, og OK! føler seg selvsagt snytt.

En menneskerett?

Kjennelsen fra domstolen i London er i samsvar med den nye britiske menneskerettsloven. Denne trådte i kraft i oktober, som en følge av at Storbritannia har sluttet seg til den europeiske menneskerettskonvensjon.

- Sterke argumenter taler for at saksøkernes rett til beskyttelse av sitt privatliv nå er beskyttet i henhold til engelsk lov, sa dommeren, Lord Justice Sedley. (Engelsk lov avviker på mange punkter fra den skotske, man kan altså ikke snakke om en britisk lov.)

Engelske domstoler har tidligere ikke villet anerkjenne prinsippet om privatlivets fred. Britene har nemlig verken hatt skrevne lover eller rettspraksis som beskytter enkeltpersoner mot paparazzier og andre plageånder.

Diana-debatten

Men behovet for en slik lov har vært diskutert lenge, og debatten skjøt ny fart da prinsesse Diana av Wales omkom i en bilulykke i Paris i 199. Det ble lenge hevdet at Diana, hennes kjæreste Dodi al-Fayet og parets sjåfør ble jaget i døden av innpåslitne fotografer.

Kjennelsen fra London og den nye rettspraksis som nå avtegner seg, vil trolig møte en storm av protester fra britiske tabloidredaktører. De mener at kjendiser er offentlige personer, som må finne seg i at mediene viser større interesse for dem enn for andre folk.

For Hello får kjennelsen betydelige økonomiske følger. Bare snaut 16.000 eksemplarer av utgaven med de ulovlige bildene var solgt da kjennelsen kom, resten av opplaget på 755.900 endte som ren makulatur.

(NTB)