Britt mistet sin kjære på

På en forblåst slette langs E6 nord for Jessheim mistet Britt Neumann (61) sin ektemann for åtte år siden. Familiefaren Fredrik er et av de mange talløse ofrene på «Dødsveien». En 11 mil lang veistrekning som hvert år krever ett menneskeliv per mil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I mange år hadde Britt angst for å kjøre forbi stedet. I dag er hun for lengst kvitt tvangstankene. Tankene går likevel til de mange andre familier som mister sine kjære langs E6.

- Hvor mange dødsfall må det være på denne veistrekningen før man utbedrer den? spør firebarnsmora.

Unge dør

Den tidligere rektoren på Langset skole i Eidsvoll, tenker på alle ungdommene som har kjørt seg i hjel på fartsåren. Mange av dem hviler i dag på kirkegården ved Langset kirke.

Men langs E6 suser bilistene forbi som før. I høy hastighet. Lenger sørover har noen satt ned et enkelt trekors noen meter fra veibanen.

Korset er ikke påført noe navn, ei heller ligger det blomster, dekorasjoner eller stearinlys ved det værbitte minnesmerket. Men her har noen villet minnes sin kjære. Og kanskje også advare bilistene?

Gjør feil

Da vi setter kursen nordover, ligger E6 badet i sterkt sollys. Det er lite som tilsier at vi er på en av Norges farligste veistrekninger. Hva er det så som gjør E6 fra Jessheim til Moelv så ulykkesbelastet?

Svaret får vi straks nord for Jessheim. Der veksler veien fra ett- til tofelts, for noe seinere å bli ettfelts igjen. Slik fortsetter det å alternere. Ettfelts, tofelts. Her gjelder det å være årvåken og følge skilt- og veimerkingen. Dødsveien har ikke noe rekkverk mellom kjørebanene.

- På vinterstid og under dårlige kjøreforhold gjøres det stadig vekk feil. Bilistene ser ikke veimerkingen og selv lokalbefolkningen tar feil, sier Britt Neumann.

Fikk sladd

Mannen Frederik var lommekjent på veien, men den skjebnesvangre 2. juledagen 1991, gjorde han også en feil en kilometer sør for avkjøringen til Mogreina.

- Det var dårlig føre og vanskelig å se oppmerkingen. Trolig fikk han sladd og da han skulle rette opp bilen, krasjet han i en sørgående personbil. Med midtrabatt kunne denne ulykken vært helt annerledes, kanskje uten tap av menneskeliv.

- Vi gledet oss til å fortsette julefeiringen. Isteden fikk vi presten på døra noen timer seinere.

Hva som skjedde med personene i den møtende bilen, har aldri Britt fått vite noe om.

- Hvis du som kjørte, har lyst til å snakke med meg, så ta kontakt, sier Britt.

Løsningen

Den tidligere rektoren bruker i dag tida si til å holde foredrag for unge og eldre og er veileder i sosiale relasjoner og kompetanse. Samtidig har hun klare meninger om trafikksikkerhet og hva som må til for å få bukt med alle dødsfallene på E6-en.

- Det beste ville være å lage firefelts motorvei med midtdeler.

Nå er det nedsatt en egen arbeidsgruppe for å vurdere firefelt på den relativt nybygde veien. Kan hende kommer de til å anbefale utbygging. Da slipper kanskje innbyggerne å plante flere kors langs E6-en.

«Hvis du som kjørte den andre bilen

har lyst til å snakke, så ta kontakt» sier Britt Neumann (61).

MISTET MANNEN Britt Neumann ber myndighetene bygge ut "Dødsveien" til firefelts motorvei.