Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Nav-skandalen

Brochmann advarte politikerne i 2012

Det er «minimale» muligheter for å hindre trygdeeksport innenfor EØS, advarte professor Grete Brochmann politikerne før EU-regelverket ble innført. Hun forstår ikke hvordan feiltolkningen av lovverket har vart i sju år.

- UNDERLIG: Professor Grete Brochmann advarte politikerne allerede i 2012 mot at det ikke er mulig å stanse utbetaling av trygdeytelser til personer som befinner seg innenfor EØS-området.
Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
- UNDERLIG: Professor Grete Brochmann advarte politikerne allerede i 2012 mot at det ikke er mulig å stanse utbetaling av trygdeytelser til personer som befinner seg innenfor EØS-området. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer

Hvordan kunne Nav og norsk påtalemyndighet tolke EU-reglene for trygdeeksport feil i årevis og sende titalls mennesker i fengsel på feil grunnlag?

Det er spørsmålet alle stiller seg etter at skandalen ble kjent i går.

Kjernepunktet er muligheten man har til fritt å bevege seg innenfor EU/EØS-området og ta med seg ytelser.

Nav og påtalemyndighetene har ment at man må befinne seg i Norge for å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger og andre trygdeytelser, mens EØS-reglene sier at man kan befinne seg hvor som helst innenfor det indre markedet.

- Omtrent lik null

Professor Grete Brochmann i sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo har ledet to offentlige utredninger det siste tiåret. Den første, Velferd og migrasjon, løftet problemstillingen med såkalt trygdeeksport.

- Før vi gjorde vår utredning var det veldig lite oppmerksomhet om trygdeeksport. Utredningen dro opp denne diskusjonen og det tok mye mer plass enn det vi så for oss. Det viste seg at dette var upløyd mark, sier Brochmann om utredningen som kom året før EUs trygdeforordning ble tatt inn i norsk trygdelov.

Brochmann-utvalget ønsket å se på mulighetene Norge hadde for å hindre eksport av ytelser for å sikre velferdsstatens framtid.

- Vi hadde ingen jurister med i vårt utvalg, så vi knyttet til oss ekspertise på EU-rett for å være på den sikre siden. Den entydige beskjeden vi fikk fra eksperthold var at muligheten for forskjellsbehandling var omtrent lik null. Retten til å eksportere trygdeytelser er et kjernepunkt i EØS-avtalen, og det nasjonale handlingsrommet var minimalt.

- Skulle man begrense eksport, måtte man i stedet gjøre noe med velferdsordningene, for eksempel dreie satsingen fra kontantoverføringer til tjenester, som man jo ikke kan ta med seg, sier Brochmann.

NAV-SKANALDE: NAV-direktøren, riksadvokaten og arbeidsministeren holdt mandag en pressekonferanse. Her kom det fram at minst 36 personer er uriktig dømt til fengsel for å ta med seg trygdeytelser til andre EØS-land. Vis mer

Advarte politikerne

Debatten om trygdeeksport tok fyr i det politiske Norge i etterkant av Brochmanns første utvalg. I februar 2012 tok Frp-leder Siv Jensen til orde for å ha særnorske regler in EØS-avtalen for å hindre eksport av kontantstøtte og andre ytelser.

Brochmann, med sin innsikt fra arbeidet med utredningen, rykket da ut i NTB og advarte:

- Det er i realiteten veldig lite norske myndigheter kan gjøre for å begrense tilgangen til velferdsytelser for EØS-borgere. Likebehandlingsprinsippet står veldig sterkt, sa Brochmann til NTB.

Og fortsatte:

- Når EØS-borgere jobber eller har opptjening i Norge, kan ikke myndighetene nekte dem ytelser med den begrunnelsen at de ikke er norske borgere eller har for kort botid, og kan heller ikke nekte eksport til personer bosatt i EØS-land.

- Underlig

Brochmann understreker at dette gjelder både norske borgere og borgere i andre EØS-land. Poenget er at regelverket skal være likt for alle.

Professoren var ikke kjent med den feilaktige norske fortolkningen i 2012 før skandalen ble kjent i går. Fortolkningen bryter med det hun la til grunn for arbeidet i Velferds- og migrasjonsutvalget.

- Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at politikerne ble smertelig klar over at mulighetene for å begrense trygdeeksport var små. Derfor er gårsdagens nyhet overraskende og interessant. Jeg vet at Stoltenberg 2-regjeringen raskt så på om det var mulig å hindre trygdeeksport, men de kom ingen vei. Solberg-regjeringene har også viet begrensninger i trygdeeksport en del oppmerksomhet, sier Brochmann, som ikke forstår hvordan skandalen kunne utspille seg gjennom alle disse årene.

- Det er underlig at dette har kunnet skje. Det som var den overordnede refleksjonen i 2011 var at det finnes veldig lite handlingsrom hvis man ønsker å beskytte den norske velferdsstaten fra trygdeeksport. Det skal bli interessant å se nærmere analyser av hvem som har blitt rammet og hva som har skjedd, sier Brochmann.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media