SIKTER MOT EUROPA: Brødrene Alexander og Sebastian Salvesen Adams opplever stor suksess med sine capser. Foto: Eyvind Yggeseth.
SIKTER MOT EUROPA: Brødrene Alexander og Sebastian Salvesen Adams opplever stor suksess med sine capser. Foto: Eyvind Yggeseth.Vis mer

Brødrepar regner med å selge capser for 15 millioner

Brødrene Salvesen Adams nær doblet omsetning av Varsity-capser i år.

(Finansavisen): Brødrene Alexander (29) og Sebastian Salvesen Adams (34) etablerte capsmerket Varsity Headwear i 2013. I dag selges capsene i omtrent 50 norske motebutikker, i tillegg til deres egen butikk i Oslo og på nett.

- Vi vil ikke være til stede i for mange butikker. Vi fokuserer på å være i de fineste motebutikkene i norske byer, selv om vi har en venteliste med butikker som ønsker å selge, sier Alexander Salvesen Adams til Finansavisen.

Suksess i Frankrike

I sommer åpnet Varsity en «pop up»-butikk i St. Tropez i Frankrike, som holdt åpent ut oktober. Målet var å øke markedets kjennskap til merket og lære mer om kundene, uten å ta for stor risiko, slik en langsiktig leiekontrakt innebærer.

Ifølge Finansavisen kostet satsingen i den franske feriebyen omtrent to millioner kroner, men på fire måneder var den opprinnelige investeringen tjent inn. Målet er å være tilbake i St. Tropez neste sommer. For å undersøke kundegruppen nærmere, førte de statistikk over alle kundene i St. Tropez-butikken. Kjønn, alder og bostedsland ble notert ned.

- Det ga oss god innsikt i kundemassen. Utover franskmenn var brorparten av kundene fra Tyskland og Sveits. Vi jobbet aktivt med å snakke med kundene for å forstå hvorfor de liker produktet, og om det var mer å hente i markedene de kommer fra, sier Sebastian Salvesen Adams til Finansavisen.

Tester markedet i Tyskland

Tyskland pekte seg ut som det mest interessante markedet, og brødrene satte i gang videre markedsundersøkelser før de valgte å slå til på en tremåneders leiekontrakt i Theatinerstrasse i München. De signerte leiekontrakten 7. november og åpnet få dager senere. Ifølge Finansavisen vil butikken i Tyskland i første omgang være åpen ut februar, men brødrene er i forhandlinger om permanente butikklokaler i samme område.

Selskapet omsatte for 7,6 millioner i fjor og vil nå omtrent 15 millioner i år. Resultatet endte på 1,2 millioner i fjor, og vil bli positivt også for inneværende år.

Andre økonominyheter:
Går det mot en «perfekt storm» for bitcoin?
Ekspert stokker om - anbefaler seks aksjer