FORLENGER LIVET: Spiser du mye brokkoli og blomkål, øker du sjansen for et langt liv, viser ny forskning. Foto: Marte Garman Johnsen
FORLENGER LIVET: Spiser du mye brokkoli og blomkål, øker du sjansen for et langt liv, viser ny forskning. Foto: Marte Garman JohnsenVis mer

Brokkoli, kål og blomkål forlenger livet

Ny undersøkelse bekrefter gammel teori.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En ny studie viser at folk som spiser mye frukt og grønnsaker har en tendens til å leve lenger, melder nyhetsbyrået Reuters.

Brokkoli, kål og blomkål har mye vitamin C og høyt fiberinnhold, og blir trukket fram som særlig gunstig.

Forskningen, som er publisert i American Journal of Clinical Nutrition, omfatter 135 000 voksne personer fra Shanghai i Kina.

Færre døde Forsøkspersonene fylte ut spørreskjema om spisevaner og helse. Deretter ble de fordelt på fem kategorier, basert på hvor mye frukt og grønt de spiste.

I løpet av fem år, døde fire prosent av de 135 000 forsøkspersonene. Men resultatene viser at de som spiste mest frukt og grønnsaker hadde 15 prosent mindre sjanse for å dø enn de som spiste minst av de sunne vekstene.

- Funnene våre gir sterk støtte til anbefalingen om å øke inntaket av frukt og grønt for å styrke hjerte- og karsystemet og forlenge livet, sier forskningsleder doktor Xianglan Zhang ved Vanderbilt University School of Medicine i Nashville, Tennessee.

Hindrer hjertesykdom Forskerne tør imidlertid ikke fastslå at et stort inntak av frukt og grønt automatisk fører til et lengre liv. De kan ikke utelukke at mennesker som spiser sunt også generelt sett har en sunnere livsstil.

Stort inntak av frukt og grønt viser seg å kunne redusere risikoen for hjertesykdom, men forskerne fant ingen indikasjon på at det også forhindrer kreft.

I sin analyse av resultatene har forskerne tatt hensyn til alder, vekt, treningsvaner, vitamininntak og røykevaner, men anerkjenner at også flere faktorer kan spille inn.

Norske helsemyndigheter anbefaler at man spiser fem frukt eller grønnsaker om dagen.