Mobilforbud

Brøt forbudet fire ganger på en tur. - Skremt

- Ekstra graverende at han frakter passasjerer, sier UP-sjef Runar Karlsen.

UP VILLE HA TATT EN PRAT: - Som arbeidsgiver ville jeg virkelig ha tatt en prat med denne sjåføren, sier Utrykningspolitiets sjef Runar Karlsen om sjåføren på bildet. Her snakker sjåføren i håndholdt mobiltelefon mens han kjører et «Buss for tog»-oppdrag for Vy - stikk i strid med loven. Foto: Ann-Sophie Stene
UP VILLE HA TATT EN PRAT: - Som arbeidsgiver ville jeg virkelig ha tatt en prat med denne sjåføren, sier Utrykningspolitiets sjef Runar Karlsen om sjåføren på bildet. Her snakker sjåføren i håndholdt mobiltelefon mens han kjører et «Buss for tog»-oppdrag for Vy - stikk i strid med loven. Foto: Ann-Sophie SteneVis mer

Ann-Sophie Stene fikk hakeslepp da hun fredag satt på bussen mellom Tønsberg og Asker og plutselig ble oppmerksom på at bussjåføren pratet i vei med håndholdt mobiltelefon.

Det er strengt forbudt gjennom en egen forskrift til Vegtrafikkloven. Neste gang sjåføren tok fram mobilen, klokka 13.49, kontaktet Stene Dagbladet.

«Sjåføren på MIN buss har siden kl 1312 (da vi kjørte fra Tønsberg) allerede snakket i tlf to ganger», skrev hun og la ved bilder av mannen mens han prater og kjører.

Før bussen var framme i Asker, hadde sjåføren ifølge Stene snakket i mobilen hele fire ganger.

- Ble skremt

Bussjåføren var innleid hos selskapet HTS Mosjøen, som kjørte et seks ukers «Buss for tog»-oppdrag for Vy.

- Jeg ble skremt, forteller Stene om opplevelsen.

Til daglig er hun kommunikasjonsansvarlig for messen Transport & Logistikk 2019 på Norges Varemesse. Der skal et av årets temaer være trafikksikkerhet.

SJOKKERT: Ann-Sophie Stene. Foto: Privat
SJOKKERT: Ann-Sophie Stene. Foto: Privat Vis mer

Stene tror likevel at hennes reaksjon er representativ for folk flest.

- Jeg har nevnt opplevelsen for andre i omgangskretsen, og alle er like sjokkert.

Ann-Sophie Stene mener Vy har et ansvar for å sørge for å ha underleverandører som følger loven. Hun viser til en undersøkelse som Norstat har utført for forsikringsselskapet If og Norges Lastebileier-Forbund.

FLAKS?: En gruppe skoleungdom kommer ut fra en buss på Gol i fjor høst. To av dem begynner å krysse veien, men de har ingen mulighet til å se hva som kommer i motsatt kjørefelt. Heldigvis slapp de uskadd fra hendelsen. Video: Tor-Bjørn Kyrkjebø Vis mer

Den viser at bare 38 prosent av 250 spurte bedrifter snakker med de ansatte om mobilvett.

- Ekstra graverende

Hos Utrykningspolitiet ser de svært alvorlig på slik kjøring som Ann-Sophie Stene opplevde fredag, fordi mobilbruken kan gå ut over sjåførens oppmerksomhet.

- Huff da, er UP-sjef Runar Karlsens reaksjon, da Dagbladet refererer hendelsen.

- Uoppmerksomhet er årsak til altfor mange ulykker, og mobilbruk er en sterk bidragsyter. Det er ekstra graverende at han frakter passasjerer, sier Karlsen.

UP-sjefen forteller at kjøring med håndholdt mobiltelefon vanligvis slås ned på med et forenklet forelegg på 1700 kroner, og to prikker i førerkortet.

Hvis det samtidig er uregelmessigheter ved kjøringen, kan det bli anmeldelse.

- Som arbeidsgiver ville jeg virkelig ha tatt en prat med denne sjåføren, sier UP-sjef Runar Karlsen.

- Busselskapets ansvar, sier Vy

- Vi tar brudd på Vegtrafikkloven veldig alvorlig og stiller tydelige krav til busselskapene vi leier inn, sier strategisk kommunikasjonsrådgiver Nina Schage i Vy til Dagbladet.

- Det er busselskapene som har ansvaret for å sørge for at disse kravene og Vegtrafikkloven blir fulgt. Hvis sjåførene begår feil, er det en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og eventuelt politiet, mens Vy følger opp klager vi får på underleverandører.

- Betyr det at Vy ikke har noe ansvar, selv om sjåførene kjører for Vy?

- Det er busselskapene som har ansvaret for å følge opp egne ansatte, og bussjåførene selv som har ansvar for å følge Vegtrafikkloven. Vy stiller tydelige krav til busselskapene og følger dem opp når vi mottar klager, sier Schage, som opplyser at Vy vil «følge opp busselskapet».

- Setter inn tiltak

Ved busselskapet HTS Mosjøens hovedkontor får Dagbladet opplyst at sjåføren var innleid til et seks uker langt «Buss for tog»-oppdrag som nå er avsluttet.

En medarbeider lovte å formidle at Dagbladet ville snakke med sjåføren, men vi har foreløpig ikke fått kontakt.

«Våre rutiner i selskapet er at alle sjåfører skal være utstyrt med handsfree til sin mobiltelefon som også skal kunne betjenes uten å benytte seg av selve telefonen. Dette er et absolutt krav til alle som kjører oppdrag for oss», skriver daglig leder Kåre Bergsnev, som er på ferie i USA men har fått tilsendt bildene av sjåføren.

Han skriver at bruk av handsfree er et krav under alle typer kjøring for selskapet.

Bergsnev setter pris på «informasjon om evt. brudd på rutinene, og vil sette inn tiltak overfor den aktuelle sjåføren, og skjerpe rutinene for alle sjåfører som kjører oppdrag for oss», skriver Bergsnev, som ser «meget alvorlig» på hendelsen.