FARTØYSJEF: Pål Kullerud og hans mannskap på Sea King SAVER 30 tøyde strikken til ytterpunktene av alle sikkerhetsmarginer i kampen for å redde liv. FOTO: 330 Skvadronen
FARTØYSJEF: Pål Kullerud og hans mannskap på Sea King SAVER 30 tøyde strikken til ytterpunktene av alle sikkerhetsmarginer i kampen for å redde liv. FOTO: 330 SkvadronenVis mer

Brøt reglene for å redde liv

I sin kamp for ungdommenes liv, satte heltene fra «SAVER Three Zero» Forsvarets sikkerhetsregeler til side.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De seks om bord på Sea King-helikopteret «Saver tre null», tøyde strikken forbi alle sikkerhetsmarginer i Forsvaret under forsøket på å redde ni unge menneskeliv.

Kaptein Pål Kullerud (35), fartøysjef ombord på Sea King MK43B ved 330 Skvadronen, forteller til Dagbladet at han og mannskapet måtte ta i bruk nødrettsparagrafen for å berge flest mulig liv.

Med sikt langt under hva sikkerhetsreglene tillater,vind i orkan styrke - gikk de inn i søket.

—Vi i Forsvaret har mindre siktkrav enn sivile helikoptre. Vi er unntatt regelverket for normale siktkrav siden vi trener på en del ting sivile piloter ikke gjør. Men selv med våre reduserte krav til sikt, var værforholdene så ekstremt dårlig, at vi måtte bryte reglene, sier Kullerud.

Tok til nødretten Han forteller at det var en svært dramatisk og ikke minst krevende redningsaksjon.

—Vi var i kontakt med ytterpunktene av alle sikkerhetsmarginer. Vi måtte benytte oss av nødretten når vi tok av i strid med Forsvarets krav til sikt. Vind er normalt ikke noe problem for et helikopter, men den kan slå rotorene ned i bakken under avgang. Under søkeaksjoner står også helikopteret en del på bakken, da kan kald vind og snø fylle turbinene med is og snø som setter motorene ut av spill, sier han.

Denne gangen var vinden så sterk at helikopteret måtte stå i ly bak en hangar for å kunne lette.

Kullerud hadde med seg et mannskap bestående av andreflyger Eirik Innerby, systemoperatør Magne Amundsens, maskinist Ingar Pedersen, anestesilege Hanne iversen og redningsmann Åge bunde. Etter ti år som pilot ved 330-skvadronen har Kullerud opplevd mye dramatisk.

—Denne aksjonen kommer langt opp min egen dramatikk-skala. Her var det snakk om ni unge mennesker med et langt liv foran seg. Vår jobb er å ta hånd om alle levende og døde og før gikk inn i denne leteaksjonen, foretok vi en såkalt ORM som står for Operational Risk Managment. Der går vi gjennom alle faktorer og kontrollerer hvor langt vi kan tøye strikken. Denne gangen valgte vi å strekke den til ytterpunktene av samtlige marginer, forteller han.

Tung bør å bære Avgjørelsen om å kjempe mot naturkrefter og risikoen den svært lave sikten påførte helikopter og mannskap, var ene og alene lagt på den 35 år gamle fartøysjefens skuldre.

FRA INNSIDEN: Anestesilege Hanne Iversen og redningsmann Åge Brude hentet ut fire ungdommer som overlevde takket være et urnorsk fjellprodukt og snarrådig heimevernsmannskap. FOTO: 330 Skvadronen
FRA INNSIDEN: Anestesilege Hanne Iversen og redningsmann Åge Brude hentet ut fire ungdommer som overlevde takket være et urnorsk fjellprodukt og snarrådig heimevernsmannskap. FOTO: 330 Skvadronen Vis mer

—Det er ingen som har myndighet over en fartøysjef. Ikke en Admiral kunne fått meg i luften om jeg ikke ville, sier Kullerud.

Han forteller at de under disse omstendighetene, valgte å fly med mindre drivstoff en normalt for å spare vekt.

—Vi valgte å fly med mindre drivstoff en normalt, siden Banak flystasjon var fem minutter flytid unna. Der kunne vi fylle opp tanken når det var nødvendig. Under slike værforhold, er helikopterets vekt en viktig faktor. Takker HV17 Sea King-helikopteret til Kullerud var med å finne to av de døde.

—Vi så en snøscooterpatruljevinke mot oss i luften. Vi gikk ned og der var en av de savnede snøscooterne funnet. Vi fraktet ikke ut de to som ble funnet døde i nærheten, de ble hentet ut med kjøretøy. Vi fløy derimot ut fire ungdommer i live, sier Kullerud.

Han forteller at Heimevernet trolig berget mange liv når de med sine svært gode kunnskaper handlet helt korrekt når de fant ungdommene som hadde samlet seg i vifteform bak snøscooterne.

—De kledde dem nakne og pakket dem inn i varmeduker og samlet dem så kroppsvarmen ble utnyttet. Da de kom om bord i vårt helikopter var de ved bevissthet, men sterkt nedkjølt. Vår anestesilege, Hanne Iversen, mener HV17 skal ha æren for at ikke tallet kom opp i ni døde, avslutter Kullerud.

- Duken var avgjørende
Det var det norske friluftslivproduktet «Jervenduken» som berget livene til fire av de seks overlevende.

Sjef for HV17, Oberstløytnant Even Sandland, sier til Dagbladet at hans mannskaper fikk brukt sin erfaring i ekstremvær og ulendt terreng da de berget flere av de overlevende. Men operasjonen kostet både fysiske og mentale krefter.

Vis mer

—Mannskapene som var med, er nå svært preget av situasjonen. Det er en svært spesiell og trykket stemning her oppe nå, sier han til Dagbladet.

Styggeste vær i manns minne Redningshelikoptrene tøyde grensene for hva som er mulig da de dro inn i fjellet for å lete. Også Sandlands mannskaper fikk føle forholdene beinhardt på kroppen.

—Etter snart 15 år i Finnmark, kan jeg ikke komme på at jeg har vært ute for hardere vær, forteller han og legger så til:

—Det var en ekstrem situasjon jeg sendte i alt 35 mann ut i. Telefonnettet var brutt sammen og flere veier var stengte. Vi ble anmodet av politiet om å stille med transportkjøretøy og to av våre beltevogner fungerte som framskutt kommandoplass helt opp under tregrensen, vi var fremme samtidig med politiet. I tillegg sendte vi ut åtte snøscooterpatruljer med GPS-navigering, forteller han.

Anestesilegen om bord på Sea king-helikopteret som hentet ut fire overlevende, mener at den resolutte inngripen HV17 gjorde da de beordret de overlevende til å kle seg nakne og deretter pakket dem inn i såkalte jervenduker, berget livene til ungdommene.

Det er også Sandlands oppfatning.

—Jeg tror det er Jervenduken som var livbergeren. Hver mann i vår innsatsstyrke er utstyrt med en slik duk., sier han. Men det var også av stor betydning at mannskapet vi sendte ut er vant med ekstreme værforhold i fjellet, avslutter han.

 330-skvadronens Sea King SAVER THREE ZEERO fra en tidligere operasjon FOTO: 330 Skvadronen
330-skvadronens Sea King SAVER THREE ZEERO fra en tidligere operasjon FOTO: 330 Skvadronen Vis mer